Miesięczny plan pracy – LISTOPAD 2025r – grupa Motylki.

 Kategorie: Przedszkole Tęczowa Krainka II

Miesięczny plan pracy – LISTOPAD 2025r – grupa Motylki.

Tydzień IX. Rodzinne fotografie

Temat dnia i aktywności

Działania dzieci

Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne)

Pomoce

Osiągnięcia dziecka

1. Wspominamy bliskich – 3.11 (pon)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka

– inicjuje zabawy, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe znajdujące się w kącikach tematycznych

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu

– śpiewa krótkie piosenki

– odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów

Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Kto lubi?” – zabawa z chustą animacyjną.

– uczestniczy w zabawach ruchowych z rekwizytem

– wypowiada się na temat swoich zainteresowań i upodobań

chusta animacyjna

I.5, III.5, III.8

3. Dogoterapia – zajęcia zewnętrzne.

– wzbogaca słownictwo i mowę,

– przełamuje lęk,

– rozwija funkcje poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację,

– uczy się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa

II.1, II.2,

4. „Florka. Z pamiętnika ryjówki” – opowiadanie R. Jędrzejewskiej-Wróbel.

– słucha dłuższych utworów literackich czytanych przez nauczyciela

– stosuje wyrażenia służące do określania czasu

– wypowiada się na temat przeżyć bohaterów opowiadania

II.6, III.8, IV.2, IV.5, IV.16, IV.20

5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa plastyczna „Laurka dla bliskiej osoby”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.65.

– rysuje laurkę dla swoich bliskich;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: opisuje zdjęcia, nakleja kolorowe serca na zdjęciach członków rodziny zgodnie z poleceniem, wypowiada się na temat własnej rodziny

kartki, kredki, KA1

I.7, III.2, IV.5

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.

– inicjuje zabawy z rówieśnikami

– słucha uważnie tekstów literackich i wypowiada się na ich temat

– współdziała z dziećmi w czasie zabaw

– wyraża się z szacunkiem o innych

– korzysta z dostępnych w sali zabawek i dzieli się nimi z rówieśnikami

– ustala zasady zabawy i dostosowuje się do nich

– uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych

obrazki (zob. planer tygodniowy lub KO1.128 i 129), kartki, kredki

I.6, II.1, II.4, II.6, III.5, IV.1, IV.3, IV.5, IV.8, IV.11, IV.19

2.W moim domu – 4.11 (wt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka

– uczestniczy w zabawach tematycznych

– wskazuje różnice w nabywaniu pewnych umiejętności przez siebie i kolegów / koleżanki

– ze zrozumieniem i spokojem przyjmuje inne zdanie kolegów / koleżanek na określony temat

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu

– śpiewa krótkie piosenki

– odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów

Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. Zapoznanie z literą i, I drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki)

– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach

– wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane

– czyta globalnie

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych

– kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby

– wyodrębnia słowa w zdaniu

– wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie

– wskazuje głoski w krótkich słowach o prostej budowie

– odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów

KA1, e-Miś, kostki do gry, czerwone, białe kartoniki, W (litery), materiał sensoryczny (np.: kasztany, pompony, kamyki, guziki), monografia i szablon litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), duża kostka do gry z naklejonymi literami: o, a, m, t, e, i, obrazek różnych pomieszczeń w domu (pod kodem QR)

I.5, IV.2, IV.4, IV.5

3. „Ty i ja” – zabawa ruchowa w parach.

– w zabawach ruchowych reaguje na umówiony sygnał, ustawia się w parach

I.5, III.5

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.20; starsze przedszkolaki – praca z KA1.66–68.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: koloruje obrazek według wzoru; dzieli nazwy obrazków na sylaby;

– utrwala obraz graficzny litery drukowanej i, I, otacza pętlą litery I w imionach, rysuje w labiryncie drogi, na której są obrazki o nazwach rozpoczynających się głoską i; wyszukuje i łączy obrazki, których nazwy kończą się głoską i; czyta lub słucha tekstu, wyszukuje i podkreśla literę i, I, rysuje po śladzie

KA1, kredki, ołówek

I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.5, IV.8

5. „Z chusty litera i” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

– uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych – reaguje na sygnał

– odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów

chusty, tamburyn, bębenek, dowolna spokojna melodia

I.5, I.7, IV.4, IV.7

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje zabawy w kącikach zainteresowań

– doskonali posługiwanie się mową: wypowiada się pełnymi zdaniami na temat ilustracji, utworów literackich, obserwacji dotyczących otaczającego świata, wydarzeń

– inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny

– stosuje zwroty grzecznościowe podczas pożegnania

– zachowuje porządek w swoim otoczeniu

dzbanek z wodą, kilka filiżanek, W (litery)

I.6, II.1, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.4, IV.5, IV.19

3. Dziadkowie, rodzice i my – 5.11 (śr)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka

– uczestniczy w zabawach tematycznych

– respektuje zasady obowiązujące podczas wspólnych zabaw

– rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela

– nie niszczy zabawek i odkłada je na miejsce

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu

– śpiewa krótkie piosenki

– odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów

Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Jeśli twoja mama…” – zabawa integracyjna.

– sprawnie reaguje na sygnał w zabawie

– opowiada o upodobaniach i zwyczajach członków rodziny

I.5, III.2, IV.1

3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne.

– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje

IV.21

4. Zapoznanie z liczbą 5 (starsze przedszkolaki)

  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10
  • odczytuje cyfrę 5; opowiada o schemacie ciała człowieka
  • odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów
  • bierze udział w zabawach z elementami równowagi: chodzi z zachowaniem równowagi stopa za stopą

bębenek, W (liczby, figury geometryczne), taca, 5 dużych papierowych kwadratów, materiał przyrodniczy (np.: kasztany, kamyki, szyszki), ołówki, kredki, KA1.70, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), arkusz papieru, mazak, spokojna muzyka, 5 dowolnych liczmanów

I.7, I.5, IV.1, IV.2, IV.12, IV.14, IV.15

5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne.

– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką.

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.21; starsze przedszkolaki – praca z KA1.69–71.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: rysuje kwadrat palcem i kredką, łączy z kwadratem zdjęcia przedmiotów, które mają podobny do niego kształt, koloruje kwadraty według wzoru;

– łączy rodziny ze schematami ustawienia, liczy członków w każdej rodzinie i rysuje taką samą liczbę kropek, koloruje piątą osobę z lewej i piątą z prawej strony, łączy zdjęcia osób od najmłodszej do najstarszej, rysuje po śladzie

KA1, kredki, ołówki

I.7, IV.13, IV.12, IV.15

7. „Dziadkowie, rodzice i dzieci” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Moja rodzina” – praca plastyczna.

– opowiada o schemacie ciała człowieka i odzwierciedla go w pracach graficznych

– rysuje kredkami członków najbliższej rodziny

– opisuje wygląd członków swojej rodziny

– przelicza elementy zbioru

– uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych – reaguje na sygnał

zdjęcia członków rodziny (zob. planer tygodniowy lub KO1.81–90), szarfy w trzech kolorach, kartki, ołówki, kredki

I.5, I.7, III.2, III.5, IV.1, IV.8, IV.15

8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– rozmawia umiarkowanym głosem podczas zabaw swobodnych

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– sprząta po skończonej zabawie

zdjęcia członków rodziny (zob. planer tygodniowy lub KO1.81–90), W (figury geometryczne)

I.6, II.1, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.11, IV.12, IV.15, IV.19

4. Drzewo mojej rodziny – 6.11 (czw)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka

– samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych

– bawi się w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności

– sprząta po skończonej zabawie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5

2. „Drzewo” – zabawa w skojarzenia.

– wykonuje własne eksperymenty językowe

– nadaje znaczenie czynnościom i przedmiotom

sylweta drzewa liściastego (zob. planer tygodniowy lub ZA)

III.5, IV.2, IV.18

3. Robotyka i programowanie – zajęcia zewnętrzne.

– rozbudza kreatywne oraz przestrzenne myślenie,

– bierze czynny udział w zajęciach z robotyki

I.6

4. „Drzewa” – rozmowa kierowana. „Korona, pień i korzenie” – zabawa ruchowo-naśladowcza.

– opowiada o budowie drzewa, wymienia jego części składowe – korzenie, pień, korona drzewa, gałęzie

– opowiada o wybranych rodzajach drzew i ich znaczeniem w przyrodzie

– uczestniczy w zabawach ruchowo-naśladowczych

– ilustruje treści zabawy za pomocą rekwizytów, opowiada o ich symbolice

sylwety drzew (zob. planer tygodniowy lub ZA), tamburyn

I.5, IV.2, IV.5, IV.18

5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.22; starsze przedszkolaki – praca z KA1.72.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: uzupełnia nalepkami zdjęcia rodziny, podaje nazwy zwierząt na zdjęciu, ozdabia ramki;

– czyta globalnie napisy, rysuje portrety członków rodziny, opowiada o swojej rodzinie

KA1, kredki

I.7, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.18

6. Spacer. „Drzewa” – obserwacje przyrodnicze.

– przestrzega ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas spacerów

– opowiada o obserwacjach przyrodniczych

– opowiada o wybranych gatunkach drzew w najbliższej okolicy

II.11, III.5, IV.2, IV.5, IV.18

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– samodzielnie podejmuje zabawy tematyczne oraz konstrukcyjno-manipulacyjne

– korzysta z gier i układanek edukacyjnych

– słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów

– wskazuje związek między emocjami i określonymi sytuacjami

– sprząta w sali

żółte woreczki gimnastyczne, pędzel, brązowa farba, brązowa plastelina, nożyczki, rolka po ręczniku papierowym

I.5, I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.11, IV.18, IV.19

5. Z rodziną na zdjęciu – 7.11 (pt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka

– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania

– wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań

– zgodnie bawi się w grupie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Gdzie jest zrobione moje zdjęcie?” – układanie i rozwiązywanie zagadek przez dzieci.

– układa i rozwiązuje zagadki wymagające rozumienia pojęć ogólnych

III.5, III.8, IV.2, IV.5

3. „Rodzinne fotografie” – zabawa tematyczna. „Rodziny zabawek na zdjęciach” – zabawa kreatywna.

– współpracuje podczas zabaw w zespole

– uczestniczy w zabawach twórczych

– wymyśla oryginale pomysły podczas zabaw kreatywnych

worek, misie, lalki, klocki, samochody, plastikowe naczynia

III.5, III.8, III.9, IV.1. IV.11

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W9 „Ramka na rodzinne zdjęcie”; starsze przedszkolaki – praca z W9 „Medaliony”.

– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją

– sprawnie łączy różne materiały plastyczne

– wypowiada się na temat swoich prac

– okazuje szacunek dla pracy i wytworów innych osób

– sprząta swoje miejsce pracy

9, klej, nożyczki, zdjęcia, wstążka, materiały do ozdabiania, np.: cekiny, folia aluminiowa

I.7, III.2, IV.1, IV.8

5. „Kto jest fotografem?” – zabawa ruchowa ćwicząca spostrzegawczość.

– uczestniczy w zabawach doskonalących percepcję wzrokową

I.5, III.5, III.8, IV.1

6. „Układamy ramki” – zabawa kreatywna z wykorzystaniem klocków.

– konstruuje z klocków zgodnie z poleceniem

małe plastikowe klocki konstrukcyjne

IV.1, IV.11, IV.19

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp.

– sprząta po skończonej zabawie

kartka, mazak, guziki, ramka z klocków konstrukcyjnych, W (figury geometryczne)

I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19

Tydzień X. Nasz kraj, nasza okolica

Temat dnia i aktywności

Działania dzieci

Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne)

Pomoce

Osiągnięcia dziecka

1. Miłość do ojczyzny – 10.11 (pon)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka.

– inicjuje zabawy, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe znajdujące się w kącikach tematycznych

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu

– śpiewa krótkie piosenki

– odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów

Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „My name is…” – zabawa z elementami języka angielskiego.

– używa podstawowych słów w języku angielskim związanych z tematem

tamburyn, obręcze

III.3, III.8, IV.5, IV.21

3. „Polska – mój dom” – słuchanie piosenki i rozmowa na jej temat, nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego, śpiew zbiorowy.

– wypowiada się na podane tematy

– używa pojęcia ojczyzna

opowiada, jak wygląda flaga Polski

– w skupieniu słucha muzyki wykonywanej z nagrań

– śpiewa piosenki

– opisuje zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku, oraz wyraża to ruchem

– opisuje nastrój muzyki

CD1.13–14

IV.2, IV.5, IV.7, IV.10

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.23; starsze przedszkolaki – praca z KA1.73.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: kończy kolorować flagę, opisuje flagę, wyszukuje i i podkreśla parę dzieci, która trzyma flagę;

– wypowiada się na temat zdjęć, przykleja flagę na zdjęciach przedstawiających święta państwowe

KA1, kartki, kredki

I.7, IV.2, IV.5, IV.10

5. „Mój adres zamieszkania” – rozmowa, nauka adresu.

– posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem

– mówi nazwę miejscowości, w której mieszka

– mówi nazwę ulicy, przy której mieszka

– mówi swój adres zamieszkania

mapa Polski

III.3, IV.2, IV.5

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– inicjuje zabawy z rówieśnikami

– słucha uważnie tekstów literackich i wypowiada się na ich temat

– współdziała z dziećmi w czasie zabaw

– wyraża się z szacunkiem o innych

– korzysta z dostępnych w sali zabawek i dzieli się nimi z rówieśnikami

– ustala zasady zabawy i dostosowuje się do nich

– uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych

białe pióro, CD1.13–14

I.6, II.1, II.6, III.4, IV.1, IV.3, IV.7, IV.11, IV.14, IV.19

2. Domy i domki – 12.11 (śr)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka.

– aktywnie uczestniczy w zabawach tematycznych

– w sposób twórczy wykorzystuje zabawki i materiały w kącikach tematycznych

– wskazuje różnice w nabywaniu pewnych umiejętności przez siebie i kolegów / koleżanki

– ze zrozumieniem i spokojem przyjmuje inne zdanie kolegów / koleżanek na określony temat

– sprząta zabawki po skończonej zabawie

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Co i gdzie w domu?” – zabawa językowa, ćwiczenie słuchu fonematycznego.

– doskonali słuch fonematyczny: wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie, dokonuje analizy sylabowej słów

IV.2, IV.5

3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne.

– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje

IV.21

4. Zapoznanie z literą d, D drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki)

– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach

– wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane

– czyta globalnie

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych

– kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby

– wyodrębnia słowa w zdaniu

– wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie

– wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie

– odwzorowuje kształt litery poprzez układanie go z różnorodnych materiałów

kartki z bloku technicznego, kredki, rolki po papierze, KA1, e-Miś, woreczki gimnastyczne w pojemniku, niebieskie kartoniki, białe kartoniki, W (litery), materiał przyrodniczy – żołędzie, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), 2 koła hula-hoop, worek

I.7, III.5, IV.2, IV.8, IV.4

5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne.

– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką.

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa kreatywna „Bajkowe domki”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.74–76.

– tworzy kompozycje płaskie z figur geometrycznych;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy obrazków, koloruje te, które mają w nazwie literę d, czyta tekst z poznanych liter, skreśla obrazki niepasujące do treści czytanki, czyta tekst lub słucha go, wyszukuje i podkreśla literę d, D, tworzy ilustrację zgodnie z treścią czytanki, rysuje i koloruje drugą połowę domu, rysuje po śladzie

papierowe figury geometryczne, KA1, kredki, ołówki

I.7, IV.1, IV.2, IV.4, IV.8, IV.12

7. „Do domu!” – zabawa z chustą animacyjną.

– bierze udział w różnych aktywnościach ruchowych z rekwizytem

chusta animacyjna

I.5, III.5, IV.2, IV.21

8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– odpoczywa, słuchając muzyki relaksacyjnej lub literatury czytanej przez nauczyciela

– wypowiada się pełnymi zdaniami na temat ilustracji, utworów literackich, obserwacji dotyczących otaczającego świata, wydarzeń

– inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny

– stosuje zwroty grzecznościowe podczas pożegnania

– zachowuje porządek w swoim otoczeniu

karty do gry

I.6, II.1, II.6, III.4, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.19

3. Spacer po mieście 13.11 (czw)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka.

– aktywnie uczestniczy w zabawach tematycznych

– dzieli się zabawkami z innymi dziećmi

– respektuje zasady obowiązujące podczas wspólnych zabaw

– rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela

– nie niszczy zabawek i szanuje wyposażenie przedszkola

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „W mieście” – zabawa tematyczna.

– chętnie uczestniczy w zabawach tematycznych

– opowiada o cechach charakterystycznych dla środowiska miejskiego

– buduje dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi

– słucha wypowiedzi innych oraz czeka na swoją kolej

obrazek miasta (zob. planer tygodniowy lub KO1.98)

IV.2, IV.5, IV.6

3. Zajęcia sportowe – zajęcia zewnętrzne

– rozwijają sprawność, koordynację i postawę

4. Zapoznanie z liczbą 6. (starsze przedszkolak)

– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10

– odczytuje cyfrę 6

– opowiada o schemacie ciała człowieka

– odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów

– rozwiązuje proste zadania matematyczne

– porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia: więcej, mniej, tyle samo

5 tac lub jednorazowych talerzyków, 5 chusteczek, liczmany (w min. dwóch kolorach), klocki, KA1.78, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), tace z piaskiem, lina, 6 kół lub obręczy, woreczek z klockami, W (liczby), duża piankowa kostka do gry

I.5, I.7, III.5, IV.14, IV.15

5. „6 na miejskiej drodze” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Gdzie dojdę?” – zabawa matematyczna.

– uczestniczy w grach utrwalających obraz graficzny poznanych liczb, w tym cyfry 6

– nazywa miejsca charakterystyczne dla środowiska miejskiego

– sprawnie liczy, stosując liczebniki główne i porządkowe

– określa kierunki w przestrzeni

tamburyn, długa lina, W (liczby), 25 woreczków gimnastycznych, obrazki różnych miejsc, np. teatr, kino, supermarket, restauracja, piekarnia (zob. planer tygodniowy lub KO2.271, 272, 292–294)

I.5, I.9, III.5, IV.14, IV.15

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca plastyczna „Miejskie wieżowce”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.77–79.

– nazywa poznane figury geometryczne

– tworzy kompozycję z figur geometrycznych zgodnie z poleceniem;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: szuka i rysuje drogę zgodną z instrukcją, liczy elementy, które mają minąć chłopiec z mamą, liczy wskazane elementy i rysuje taką samą liczbę kresek, zaznacza ramkę, nalepia słońce nad szóstym blokiem z lewej strony i chmury nad szóstym blokiem z prawej strony; koloruje zgodnie z kodem, rysuje po śladzie szlaczek

kartki A4 w dowolnym kolorze (innym niż kwadraty), małe kwadraty origami w kolorze żółtym lub niebieskim, duże kwadraty origami w dowolnym kolorze (innym niż kartka i małe kwadraty), klej, KA1, kredki, ołówki

I.7, I.9, IV.8, IV.9, IV.15

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– dostosowuje się do zasad regulujących współżycie w grupie

– sprząta po skończonej zabawie

W (liczby), kartka A3, kredki

I.6, II.1, II.6, III.4, IV.1, IV.3, IV.5, IV.8, IV.15, IV.19

5. Barwy narodowe – 14.11 (pt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka.

– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania

– wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań

– zgodnie bawi się w grupie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl

I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Biały, czerwony, biały, czerwony…” – układanie rytmu.

– odtwarza, kontynuuje rytmy wieloelementowe

papierowe koła czerwone i białe koła

IV.11, IV.12

3. „Nasze symbole narodowe” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i rozmowa na jego temat.

– słucha utworów literackich czytanych przez nauczyciela

– wypowiada się na zadany temat

– omawia znaczenie symboli narodowych

– rozpoznaje barwy flagi Polski oraz godło wśród symboli innych narodów

IV.2, IV.5, IV.10

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W10 „Symbol Polaka przedszkolaka”; starsze przedszkolaki – praca z W10 „Mapa Polski”.

– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją

– sprawnie łączy różne materiały plastyczne

– wypowiada się na temat swoich prac

– okazuje szacunek dla pracy i wytworów innych osób

– sprząta swoje miejsce pracy

W10, kartka, biały i czerwony papier, klej

I.7, III.6, IV.10

5. „Biało-czerwona wystawa” – praca plastyczna.

– dopasowuje elementy otoczenia społeczno-przyrodniczego do podanego koloru

kredki, ołówki, kartki, woreczek, białe i czerwone koła origami

I.7, IV.1, IV.8

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp.

– sprząta po skończonej zabawie

paski z bibuły: biały i czerwony, czerwona kredka, ołówek, nożyczki, kartka

I.6, II.1, II.6, III.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.8, IV.10, IV.19

Tydzień XI. Moje ciało

Temat dnia i aktywności

Działania dzieci

Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne)

Pomoce

Osiągnięcia dziecka

1. Czego potrzebuje moje ciało? – 17.11 (pon)

Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka.

– podejmuje zabawy tematyczne

– omawia znaczenie zwrotów grzecznościowych w różnych aspektach i stosuje je: proszę, dziękuję, przepraszam

pomaga w zachowaniu porządku

– przestrzega umówionych zasad

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Do przodu i do tyłu” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

I.5, III.2, III.5, III.8, III.9, IV.11, IV.14

3. „Ciało to twój przyjaciel” – opowiadanie U. Młodnickiej i A. Waligóry. „Dlaczego nasze ubrania robią się za ciasne?” – zabawa bieżna, orientacyjno-porządkowa.

– z uwagą wsłuchuje się w treść opowiadania

– odpowiada na zadawane pytania dotyczące wysłuchanych treści

– opisuje i nazywa emocje bohaterki opowiadania

– wskazuje, z jakich części składa się jego ciało

– podaje nazwy części ciała

– opisuje swój wygląd

– mówi innym komplementy

– uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym ruchowych z przyborami

tamburyn

I.5, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa kreatywna „Moje zdrowie”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.1.

– rysuje, doskonaląc sprawność ręki

– za pomocą grafiki przedstawia czynniki warunkujące zdrowie;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: omawia treść obrazków, rysuje po śladzie, rysuje przykłady dbania o swoje ciało

kartki, kredki, KA2

I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14

5. „Głuchy telefon” – zabawa słuchowa.

– uczestniczy w zabawach doskonalących percepcję słuchową

III.5, III.8, III.9, IV.2

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne według własnych pomysłów.

– ogląda ilustracje w książkach wraz z kolegami

– prowadzi rozmowy na temat ilustracji: dzieli się wrażeniami i doświadczeniami

– słucha dłuższych opowiadań

– wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu

– przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie

– pomaga sprzątać po skończonej zabawie

zdjęcia przedstawiające wybrane owoce, warzywa, posiłki, przekąski (zob. planer tygodniowy lub KO1.31–34, 61–70 KO2.297–300, 361–365), kartki, kredki

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

2. Poznajemy części ciała – 18.11 (wt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą z wykorzystaniem kącików tematycznych

– opowiada o znaczeniu zwrotów grzecznościowych w różnych aspektach i stosuje je: proszę, dziękuję, przepraszam

– pomaga w zachowaniu porządku

– przestrzega umówionych zasad

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Boogie-woogie” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– ilustruje ruchem treści piosenki

– nazywa i wskazuje części ciała

– wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała

– określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów

stemple lub naklejki, piosenka (pod kodem QR lub eduranga.pl)

I.5, I.8, III.8, III.9, IV.14

3. Dogoterapia – zajęcia zewnętrzne.

– wzbogaca słownictwo i mowę,

– przełamuje lęk,

– rozwija funkcje poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację,

– uczy się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa

II.1, II.2,

4. Zapoznanie z literą u, U drukowaną, małą. (starsze przedszkolaki)

– zaznacza wybrane litery w tekstach

– wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane

– czyta globalnie

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych

– kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby

– wyodrębnia słowa w zdaniu

– wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie

– wskazuje głoski w krótkich słowach o prostej budowie

– odwzorowuje kształt litery i układa ją z różnorodnych materiałów

– szybko reaguje na różnorodne sygnały, sprawnie ustawia się w kole, szeregu, rzędzie

KA2, e-Miś, liczmany (np. patyczki, koła origami, koraliki), czerwone kartoniki, białe kartoniki, W (litery), monografia litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), duża kostka z przyklejonymi literami (m, t, e, i, d, u)

I.5, I.9, III.5, IV.2, IV.4, IV.14

5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.1, starsze przedszkolaki – praca z KA2.2–4.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy części ciała widoczne na ilustracji, zaznacza 5 różnic między obrazkami;

– dzieli nazwy obrazków na sylaby, podkreśla obrazki

z literą u w nazwie, łączy obrazki w kształt litery

U, czyta tekst z poznanych liter i rysuje obrazek do treści czytanki, czyta czytankę lub słucha jej, wyszukuje i zaznacza

w tekście litery u, U, wskazuje obrazek zgodny z treścią czytanki, rysuje ufoludki po śladzie, koloruje obrazek, rysuje szlaczki po śladzie

KA2, kredki

I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14

6. Zabawy na placu zabaw. „W prawo i w lewo” – zabawa bieżna.

– bawi się w ogrodzie samodzielnie, swobodnie, włącza się do zabaw zorganizowanych; reaguje na sygnał słowny

– bierze udział w zabawach bieżnych: biega w różnych kierunkach, również w grupie

stemple lub naklejki

I.2, I.5, I.8, I.9, III.1, III.5, III.7, III.8, III.9, IV.14

7. „Co słychać w ciele?” – zabawa relaksacyjna.

– przyjmuje pozycję leżenia na plecach

– wsłuchuje się w dźwięki dochodzące z własnego ciała

– reaguje na sygnał dźwiękowy

– opowiada o dźwiękach, które usłyszało

I.8, II.8, III.8, III.9, IV.1, IV.2

8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje zabawy w kącikach zainteresowań

– wskazuje, że dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami

– wykonuje polecenie nauczyciela

– słucha wiersza i opowiadania

– dzieli się podczas zabawy swoimi emocjami i przeżyciami

– sprząta po skończonej zabawie

piórka, kubek, W (litery) lub „Litery i sylaby”

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

3. Przyglądamy się sobie – 19.11 (śr)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka.

– w czasie zabaw swobodnych i tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności

– stosuje się do ustalonych zasad zabawy i zgodnie bawi się z innymi dziećmi

– komunikuje się z innymi werbalnie i niewerbalnie

– wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy

– sprząta po skończonej zabawie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Z zamkniętymi oczami” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– ćwiczy koncentrację uwagi i spostrzegawczość

– zgodnie współpracuje w parze

– za pomocą zmysłu dotyku rozpoznaje i podaje nazwy części ciała

– nie dotyka innych bez ich zgody

chustki, stemple lub wstążki

I.7, I.9, IV.14

3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne.

– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje

IV.21

4. „Co widzę w lusterku?” – zabawa utrwalająca znajomość stron ciała. „Silne nogi” – zabawa bieżna.

– wskazuje, z jakich części składa się jego ciało

– podaje nazwy części ciała

– wskazuje wymienione w piosence części ciała

– wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała

– bierze udział w zabawach i ćwiczeniach bieżnych: biega, także wykonując dodatkowe zadania

małe kieszonkowe lusterka lub kartki owinięte folią aluminiową, lub duże lustro w łazience, krzesełka, woreczki gimnastyczne

I.5, I.8, III.8, III.9, IV.2, IV.14

5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne.

– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką.

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.2, starsze przedszkolaki – praca z KA2.5–6.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: zaznacza najwyższą i najniższą osobę na obrazku, liczy dzieci i odzwierciedla ich liczę za pomocą symboli;

– łączy w pary grupy, w których są te same dzieci, liczy grupy i odzwierciedla liczbę grup za pomocą symboli, łączy w pary dzieci z ich lustrzanymi odbiciami, rysuje siebie

KA2, kredki

I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14, IV.15

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny

– z pomocą nauczyciela korzysta z gier i układanek edukacyjnych

– aktywnie słucha dłuższych utworów literackich, prowadzi rozmowę na temat treści

– używa zwrotów grzecznościowych podczas pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swego zachowania

stempel lub wstążka

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

4. Nasze zmysły – 20.11 (czw)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka.

– podejmuje zabawy tematyczne w sposób twórczy, wykorzystując wyposażenie kącików

– stosuje zwroty grzecznościowe w różnych aspektach, np. proszę, dziękuję, przepraszam

respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Symbole zmysłów” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– opisuje zmysły człowieka i ich funkcję

– opisuje sposób funkcjonowania zmysłów człowieka

IV.1, IV.2, IV.9, IV.18

3. Robotyka i programowanie – zajęcia zewnętrzne.

– rozbudza kreatywne oraz przestrzenne myślenie,

– bierze czynny udział w zajęciach z robotyki

I.6

4. „Ukryte zmysły” – zabawa ruchowo-językowa. „Jak pięknie pachną te warzywa!” – zabawa sensoryczna.

  • rozwiązuje zagadki sensoryczne

  • łączy wybrane warzywa z ich zapachem

  • wypowiada się na temat wrażeń zmysłowych

ZA (symbole zmysłów: oko, ucho, dłoń, usta, nos), woreczki, bębenek, warzywa, deski, noże, chustki

I.7, I.8, III.5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.18

5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa artystyczna „Malowanie dziesięcioma palcami”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.7–8.

– maluje farbami, używając dłoni jak stempli;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy obrazków, zaznacza pod każdym obrazkiem te zmysły, za pomocą których można poznać to, co znajduje się na obrazku, czyta imiona, słucha nagrania, zaznacza kolejność wysłuchanych nagrań

kartki, farby, KA2, kredki

I.7, III.8, IV.2, IV.8, IV.15

6. „Dziurkowane warzywa” – praca plastyczno-techniczna z elementami języka angielskiego.

– podejmuje aktywność plastyczno-techniczną

– uczestniczy w zabawach ruchowych z językiem angielskim

– powtarza słowa w języku angielskim

blok techniczny, zdjęcia warzyw (zob. planer tygodniowy lub KO1.63–70, lub Cyfrowe przedszkole. Kocham przedszkole. Przyroda), długie pinezki lub szpilki do tablic z kolorową plastikową końcówką

I.6, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.21

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne pomysłów kącikach zainteresowań.

– słucha dłuższych utworów literackich, prowadzi rozmowę, dyskutuje, ocenia zachowania bohaterów

– podczas zabaw swobodnych stosuje się do ustalonych zasad zabawy i stara się zgodnie bawić z innymi dziećmi

– rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela

– nie niszczy wyposażenia, traktuje zabawki, sprzęt jako wspólną własność

ZA (symbole zmysłów: oko, ucho, dłoń, usta, nos), klocki

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

5. To ja! – 21.11 (pt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka.

– w czasie zabaw tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności

– pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp.

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Mam na myśli osobę, która…” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– opisuje swój wygląd i wygląd innych osób

– z szacunkiem odnosi się do odmienności w wyglądzie innych osób

III.2, III.5, III.8, III.9, IV.2

3. „Jakie instrumenty słychać w orkiestrze?” – zabawy z muzyką klasyczną.

– uczestniczy w zabawach rytmiczno-ruchowych

– sprawnie posługuje się rekwizytem podczas zabawy

– improwizuje tanecznie do muzyki, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną

– opisuje nastrój utworu muzycznego, dzieli się wrażeniami

nagranie utworu „Eine kleine Nachtmusik” W.A. Mozarta, chustki szyfonowe (ew. kawałki bibuły), zdjęcia instrumentów (pod kodem QR)

I.5, III.9, IV.1, IV.7

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W1 „Mój portret”; starsze przedszkolaki – praca z W11 „Mój portret”.

– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją

– łączy różne materiały plastyczne

– wypowiada się na temat swoich wytworów

– wykazuje się z szacunkiem dla pracy i wytworów innych osób

– sprząta swoje miejsce pracy

W1, klej, bibuła, papier kolorowy, W11, nożyczki, włóczka

I.6, I.7, I.9, IV.8, IV.9

5. „Jeżeli ci wesoło” – zabawa ruchowa do piosenki.

– śpiewa piosenki z tradycyjnego repertuaru dziecięcego i ilustruje je ruchem

piosenka (pod kodem QR lub eduranga.pl)

I.4, I.5, III.8, III.9, IV.7, IV.14

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– inicjuje zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne

– samodzielnie organizuje sobie czas wolny

– inicjuje zabawy lub przyłącza się do zabaw innych dzieci

– słucha czytanego tekstu ze zrozumieniem

– udziela odpowiedzi na pytania

– słucha rozmówcy i czeka na swoją kolej wypowiedzi

plastelina, kartka z bloku technicznego, zdjęcia przedmiotów związanych z aktywnością fizyczną, zdrowym trybem życia (zob. planer tygodniowy lub KO1.101–110, KO2.351–360, 391–400)

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

Tydzień XII. Nadchodzi zima

Temat dnia i aktywności

Działania dzieci

Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne)

Pomoce

Osiągnięcia dziecka

1. Plan na dzisiaj – przytul misia – 24.11 (pon)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka.

– podejmuje zabawy w kącikach tematycznych

– bierze udział w współtworzeniu kącików tematycznych w sali

– stosuje zwroty grzecznościowe w różnych codziennych sytuacjach

– pomaga w zachowaniu porządku

– przestrzega umówionych zasad

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Miś mówi…” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– wykonuje polecenia słuchowe

– okazuje radość ze wspólnej zabawy

I.5, I.8, III.5, III.8, III.9

3. „O kochaniu misia” – wprowadzenie piosenki. „Taniec z misiami” – zabawa ruchowa.

– bierze udział w zabawach rytmicznych przy piosence

– śpiewa piosenki z refrenem

– opisuje nastrój piosenki

– wypowiada się na temat treści

CD1.17–18, misie lub inne przytulanki

I.5, I.8, IV.2, IV.3, IV.7, IV.18

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.3, starsze przedszkolaki – praca z KA2.9.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: łączy w pary takie same misie, otacza pętlą misia bez pary, zaznacza za pomocą naklejki ulubionego misia;

– rysuje trasy od dzieci do misiów, koloruje plamy na kolory misiów, opowiada o swoich planach

KA2, kredki

I.7, IV.2, IV.8, IV.12, IV.16

5. Zabawy na placu zabaw. „Jak niedźwiedzie” – zabawa bieżna.

– samodzielnie, poprawnie wkłada i zapina buty

woreczki gimnastyczne

I.2, I.5, I.8, I.9, III.1, III.5, III.7, III.8, III.9, IV.8

6. „Stary niedźwiedź” – tradycyjna zabawa ruchowa ze śpiewem.

– śpiewa i tańczy wspólnie z rówieśnikami podczas zabawy

I.3, I.5, I.8, III.2, IV.7

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów

– wskazuje na związek między emocjami i określonymi sytuacjami

– inicjuje zabawy swobodne we współpracy z rówieśnikami

– przestrzega zasady regulujące współżycie w grupie

– pomaga sprzątać po skończonej zabawie

zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–118)

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19

2. Wita nas zimowy las – 25.11 (wt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka.

– opowiada o swojej przynależności do grupy przedszkolnej

– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. wspólnie z nauczycielem planuje i organizuje nowe kąciki, wystawy

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych

– wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań

– zgodnie bawi się w grupie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Las zimą” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– wypowiada się na temat charakterystycznych cech pory roku – zimy

– opowiada o lesie jako środowisku życia różnych zwierząt

– opowiada o wybranych zwierzętach leśnych

– wskazuje gatunki zwierząt, które zapadają w sen zimowy

– wskazuje, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimowego snu

– dokonuje analizy i syntezy słów, wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie

zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–115)

II.8, IV.2, IV.5

3. Zapoznanie z literą l, L drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki)

– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach

– wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane

– czyta globalnie

– dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych

– kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby

– wyodrębnia słowa w zdaniu

– wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie

– wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie

– odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów

KA2, e-Miś, kostki do gry, niebieskie kartoniki, białe kartoniki, W (litery), materiał sensoryczny (np. kasztany, pompony, kamyki, muszelki, guziki), monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), woreczek, W (litery)

I.5, I.9, III.5, IV.2, IV.4, IV.6, IV.14

4. „Tworzymy wyrazy” – kreatywna zabawa językowa. „La, lu, li – śpiewamy i tańczymy” – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki.

– bierze udział w zabawach rytmicznych

– odtwarza muzykę, używa różnorodnych, płynnych ruchów

– reaguje ruchem na zmiany nastroju, tempa, dynamiki muzyki

– doskonali słuch fonematyczny: dokonuje analizy i syntezy słów

karty z sylabami: da, di, do, du, la, li, lo, lu, ma, mi, mo, la, to, ti, to, tu (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), CD1.17–18

I.5, III.2, IV.2, IV.7

5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.4, starsze przedszkolaki – praca z KA2.10–12.

– omawia treść obrazka, podaje nazwy zwierząt i dzieli je na sylaby, łączy w pary elementy obrazka;

– dzieli nazwy obrazków na sylaby, liczy sylaby w wyrazach, koloruje pola zgodnie z liczbą sylab, zaznacza pola z głoską l, łączy sylaby, które brzmią tak samo, czyta lub słucha czytanki ze wszystkich liter, wyszukuje i zaznacza w tekście liter l, L, otacza pętlą obrazka zgodnie z treścią czytanki; rysuje po śladzie obrazki, które mają w swojej nazwie głoskę l, rysuje szlaczek po śladzie

KA2, kredki

I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.18

6. „Kto zasypia na zimę? – zabawa dydaktyczna.

– czyta globalnie nazwy wybranych zwierząt

– wskazuje gatunki zwierząt, które zapadają w sen zimowy

zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120), opaska z papieru, spinacz

III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.18

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie

– sprząta po skończonej zabawie

zdjęcia zwierząt leśnych i egzotycznych (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, KO2.201–210)

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.18, IV.19

3. Jak przetrwać zimę? – 26.11 (śr)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka.

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych

– w czasie zabaw swobodnych i tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności

– bawi się w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności

– sprząta po skończonej zabawie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Zapasy wiewiórki” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– opowiada o przygotowaniach do zimy przez zwierzęta

– przelicza

kasztany lub orzechy, szarfy gimnastyczne, bębenek, zdjęcia zwierząt leśnych i ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–120)

I.5, I.7, III.8, III.9, IV.2, IV.15

3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne.

– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje

IV.21

4. Zapoznanie z liczbą 7 (starsze przedszkolaki).

– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10

– odczytuje cyfrę oznaczającą liczbę 7

– opowiada o schemacie ciała człowieka

– odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów

– rozwiązuje proste zadania matematyczne

woreczki z kasztanami, miseczki, kostki do gry, orzechy, kasztany, żołędzie (po 7 dla każdego dziecka), 7 miseczek, szyszki, 21 różnych okazów przyrodniczych, KA2.14, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), CD1.17–18, tace z piaskiem, duży arkusz, kartonik z kropką, kartoniki z cyframi od 2 do 7, duża kostka do gry, liczmany

I.5, I.7, III.5, IV.5, IV.8, IV.14, IV.15, IV.18

5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne.

– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką.

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa manualna „Włosy, sierść i futro”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.13–15.

– rysuje, wycina nożyczkami, tworzy kompozycję płaską;

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: przelicza zwierzęta na obrazku, zaznacza je za pomocą naklejek, podaje nazwy zwierząt, przelicza je, rysuje tyle kresek, ile jest zwierząt, dorysowuje lub skreśla tyle elementów w miseczkach, aby w każdej było ich 7, rysuje elementy nad 7. wiewiórką, dolepia żołędzie tak, żeby w każdym następnym dołku był o 1 żołądź więcej, rysuje tyle kresek, ile żołędzi jest w ostatnim dołku

kartki, kredki, klej, nożyczki, KA2

I.7, IV.2, IV.8, IV.15, IV.18

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– rozmawia umiarkowanym głosem podczas zabaw swobodnych

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie

– sprząta po skończonej zabawie

liczmany, figury geometryczne (ZA lub W)

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.15, IV.19

4. Pomagamy zwierzętom – 27.11 (czw)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka.

– samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych

– bawi się tak, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności

– sprząta po skończonej zabawie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Zagadki o pomaganiu” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

– wskazuje, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę

– troszczy się o zwierzęta – bierze udział w dokarmianiu ptaków zimą

– wskazuje, że należy się troszczyć o naturalne środowisko życia zwierząt

zdjęcia zwierząt leśnych i ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–120)

II.8, II.10, III.8, IV.2, IV.5

3. Zajęcia sportowe – zajęcia zewnętrzne

– rozwijają sprawność, koordynację i postawę

4. „Karmnik w skowronkach” – wiersz A. Frączek.

– z uwagą słucha wiersza i wypowiada się na jego temat

– używa słowa: karmnik

– wskazuje na zmiany zachodzące w przyrodzie związane z zimą

– wskazuje, że zwierzęta potrzebują do życia pokarmu i wody

– wskazuje, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania

KO1.111–120zdjęcia ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120)

III.8, IV.2, IV.5, IV.6

5. „Jestem cały / cała w skowronkach!” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

– bierze udział w ćwiczeniach orientacyjno-porządkowych: sprawnie ustawia się na sygnał i wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem

szarfy w 2 kolorach, CD z nagraniem dowolnej wesołej muzyki.

I.5

6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.5, starsze przedszkolaki – praca z KA2.16.

– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: wypowiada się, czym należy dokarmiać ptaki zimą, nakleja znaki zakazu na obrazki przedstawiające pokarmy, którymi nie należy dokarmiać ptaków;

– podaje nazwy zwierząt na zdjęciach, wysłuchuje nagrania i dorysowuje pokarm obok zwierzęcia, które słychać na nagraniu, łączy w pary zwierzęta z miejscami, gdzie znajduje się pokarm dla nich

KA2, kredki

I.7, IV.2, IV.8, IV.18

7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– bierze udział w zabawach swobodnych i organizowanych w sali

– słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów

– wskazuje związek między emocjami i określonymi sytuacjami

– sprząta w sali

zdjęcie sikorki i wróbla (zob. planer tygodniowy lub KO1.119–120), zdjęcia ptaków, które zimują w Polsce (zob. planer tygodniowy lub KO1.116–120)

I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.15, IV.19

5. W co się stroją zwierzęta? – 28.11 (pt)

1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka.

– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne

– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania

– wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań

– zgodnie bawi się w grupie

– śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu

Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl

I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19

2. „Które zwierzę zmieniło miejsce?” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia.

  • wskazuje gatunki wybranych zwierząt leśnych
  • wskazuje różnice w zmianie układu elementów

zdjęcia zwierząt, ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120)

III.8, IV.1, IV.2, IV.18

3. „Sroka” – słuchanie utworu ludowego. „Sroka” – zabawy z muzyką ludową.

– słucha utworów muzyki ludowej

– śpiewa, dbając o prawidłową artykulację

– słucha brzmienia instrumentów, takich jak skrzypce, akordeon i bębenek obręczowy

– wsłuchuje się w zmienne metrum 3/4 i 2/4

– tańczy w rytmie muzyki

CD1.20

I.4, I.5, III.2, IV.2, IV.7

4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W2 „Zając”; starsze przedszkolaki – praca z W12 „Lis”.

– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją

– sprawnie łączy różne materiały plastyczne

– wypowiada się na temat swoich prac

– okazuje szacunek dla prac innych osób

– sprząta swoje miejsce pracy

W12, farby, widelec, klej, wata, papier kolorowy, W2, bibuła

I.6, I.7, I.9, IV.8, IV.9

5. „W ośnieżonym lesie” – zabawa wyobrażeniowa.

– bierze aktywny udział w zabawach naśladowczych

– eksperymentuje ruchem, gestem, opisując otaczającą rzeczywistość

CD z dowolną relaksującą muzyką

I.5, I.8, IV.1, IV.3

6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.

– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi

– słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści

– podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp.

– sprząta po skończonej zabawie

kartki, ołówek, kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki

I.6, I.7, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19

Najnowsze wpisy
Skontaktuj się z nami!

Zapraszamy serdecznie do zadawania pytań. Wyjaśnimy wszystkie Państwa pytania.

Nieczytelne? Zmień tekst.

Zacznij pisać i wciśnij ENTER by wyszukać