Miesięczny plan pracy gr. Tropiciele – LISTOPAD 2025.
Miesięczny plan pracy gr. Tropiciele – LISTOPAD 2025.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele ogólne)
Tydzień IX Rodzinne fotografie
-
doskonalenie umiejętności określania i rozpoznawania swoich emocji, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na dany temat, rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do czerpania satysfakcji z przebywania z bliskimi osobami
-
poznanie zasad bezpiecznego zachowania w domu, rozwijanie umiejętności poprawnego budowania zdań, doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby, rozwijanie małej motoryki, przełamywanie nieśmiałości dotyczącej wypowiadania się na forum grupy, zachęcanie do wykonywania prac domowych adekwatnych do wieku
-
prezentacja figury geometrycznej – kwadrat, poznawanie nazw członków rodziny, doskonalenie umiejętności klasyfikowania, rozwijanie percepcji wzrokowej, spostrzegawczości i koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzmacnianie świadomości dotyczącej własnej rodziny i jej ważności w życiu dziecka
-
. zapoznanie z budową drzewa, poznanie terminu „drzewo rodzinne, genealogiczne”, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie dużej motoryki, doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na sygnał, czerpanie radości z kontaktu z przyrodą, w tym z drzewami
-
poznanie zawodu fotografa, rozwijanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności podczas wykonywania pracy plastycznej, poznanie nowego utworu z kanonu muzyki klasycznej, rozwijanie poczucia rytmu, wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiedzi ustnej
|
Numer |
Numer |
Działania dzieci |
Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne) |
Pomoce |
Osiągnięcia dziecka |
Kompetencje kluczowe |
|
IX. Rodzinne fotografie |
1.Wspominamy bliskich- 03.11. (pon) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. “Pamiątkowe zdjęcie”- pląs na dzień dobry |
– inicjuje zabawy, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe znajdujące się w kącikach tematycznych – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, I |
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się w tym relacji i emocji Kompetencje w zakresie porozumiewanie się w języku ojczystym |
|
|
2. 4. „Florka. Z pamiętnika ryjówki” – opowiadanie R. Jędrzejewskiej-Wróbel. |
– słucha dłuższych utworów literackich czytanych przez nauczyciela – stosuje wyrażenia służące do określania czasu – wypowiada się na temat przeżyć bohaterów opowiadania |
II.6, III.8, IV.2, IV.5, IV.16, IV.20 |
||||
|
3. Szachy – zajęcia zewnętrzne. |
-ćwiczy umiejętności społecznych, takie jak fair play i godne przyjmowanie porażek |
IV.1, IV.5 |
||||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – „Laurka dla bliskiej osoby” – zabawa plastyczna; starsze przedszkolaki – praca z KA1.65. |
– rysuje laurkę dla swoich bliskich; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: opisuje zdjęcia, nakleja kolorowe serca na zdjęciach członków rodziny zgodnie z poleceniem, wypowiada się na temat własnej rodziny |
|
||||
|
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5. |
– przyjmuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych – z uwagą słucha poleceń |
I.5, I.8, I.9, III.5 |
||||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19 |
||||
|
IX. Rodzinne fotografie |
2. W moim domu- 04.11. (wt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. “Pamiątkowe zdjęcie”- pląs na dzień dobry |
– uczestniczy w zabawach tematycznych – wskazuje różnice w nabywaniu pewnych umiejętności przez siebie i kolegów / koleżanki – ze zrozumieniem i spokojem przyjmuje inne zdanie kolegów / koleżanek na określony temat – sprząta zabawki po skończonej zabawie – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii |
|
|
2. Zapoznanie z literą i, I drukowaną, małą i wielką na podstawie wyrazów: igła i Igor: Analiza słuchowa słów igła i Igor (sylaby). Prezentacja litery „i, I”. „Wielka czy mała litera?” – zabawa orientacyjno-słuchowa. |
– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach – wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane – czyta globalnie – dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5- sylabowych – kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby – wyodrębnia słowa w zdaniu – wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie – wskazuje głoski w krótkich słowach o prostej budowie – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów |
I.5, IV.2, IV.4, IV.5 |
||||
|
3.Dogoterapia- zajęcia zewnętrzne |
– wzbogaca słownictwo i mowę, – przełamuje lęk, – rozwija funkcje poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację, – uczy się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa |
II.1, II.2, |
||||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.20; starsze przedszkolaki – praca z KA1.66–68. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: koloruje obrazek według wzoru; dzieli nazwy obrazków na sylaby; – utrwala obraz graficzny litery drukowanej i, I, otacza pętlą litery I w imionach, rysuje w labiryncie drogi, na której są obrazki o nazwach rozpoczynających się głoską i; wyszukuje i łączy obrazki, których nazwy kończą się głoską i; czyta lub słucha tekstu, wyszukuje i podkreśla literę i, I, rysuje po śladzie KA1, |
I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.5, IV.8 |
||||
|
5. “Z chusty litera i”- zabawa orintacyjno-porządkowa |
– uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych – reaguje na sygnał – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów chusty |
I.5, I.7, IV.4, IV.7 |
||||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19 |
||||
|
IX. Rodzinne fotografie |
3. Dziadkowie, rodzice i my- 05.11. (śr) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. “Pamiątkowe zdjęcie”- pląs na dzień dobry |
– uczestniczy w zabawach tematycznych – respektuje zasady obowiązujące podczas wspólnych zabaw – rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela – nie niszczy zabawek i odkłada je na miejsce – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się w tym relacji i emocji Kompetencje matematyczne Kompetencje obywatelskie |
|
|
2. Zapoznanie z liczbą 5: „Policz, ile słyszysz” – zabawa słuchowa, Prezentacja cyfry 5. „Rysujemy cyfrę 5” – zabawy grafomotoryczne. „Liczymy wstecz” – zabawa rozwijająca umiejętność przeliczania. |
‑ posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10 ‑ odczytuje cyfrę 5; opowiada o schemacie ciała człowieka ‑ odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów ‑ bierze udział w zabawach z elementami równowagi: chodzi z zachowaniem równowagi stopa za stopą |
I.7, I.5, IV.1, IV.2, IV.12, IV.14, IV.15 |
||||
|
3. J.angielski – zajęcia zewnętrzne. |
|
IV.21 |
||||
|
4. „Ile jest członków w tej rodzinie?” – zabawa matematyczna |
|
I.5, III.5, IV.5, IV.9, IV.11, IV.12, IV.15 |
||||
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.21; starsze przedszkolaki – praca z KA1.69–71. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: rysuje kwadrat palcem i kredką, łączy z kwadratem zdjęcia przedmiotów, które mają podobny do niego kształt, koloruje kwadraty według wzoru; – łączy rodziny ze schematami ustawienia, liczy członków w każdej rodzinie i rysuje taką samą liczbę kropek, koloruje piątą osobę z lewej i piątą z prawej strony, łączy zdjęcia osób od najmłodszej do najstarszej, rysuje po śladzie |
I.7, IV.13, IV.12, IV.15 |
||||
|
6. „Odkładamy do skarbonki” – zabawy z zakresu edukacji ekonomicznej. |
– opowiada, czym jest oszczędzanie pieniędzy oraz jakie są korzyści z odkładania pieniędzy do skarbonki – wskazuje, do czego służą pieniądze – mówi, jak się nazywa polska waluta – używa nazwy: „moneta” – wskazuje, które monety to 1 zł, a które 2 zł |
III.2, III.5, IV.2, IV.5, IV.15, IV.17 |
||||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19 |
||||
|
IX. Rodzinne fotografie |
4. Drzewo mojej rodziny- 06.11. (czw) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. “Pamiątkowe zdjęcie”- pląs na dzień dobry |
– samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych – bawi się w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności – sprząta po skończonej zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
I.7, III.2, III.4, III.5 |
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się w tym relacji i emocji Kompetencje obywatelskie |
|
|
2. „Drzewo” – zabawa w skojarzenia. |
– wykonuje własne eksperymenty językowe – nadaje znaczenie czynnościom i przedmiotom sylweta drzewa liściastego |
III.5, IV.2, IV.18 |
||||
|
3.Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.22; starsze przedszkolaki – praca z KA1.72. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: uzupełnia nalepkami zdjęcia rodziny, podaje nazwy zwierząt na zdjęciu, ozdabia ramki; – czyta globalnie napisy, rysuje portrety członków rodziny, opowiada o swojej rodzinie |
I.7, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.18 |
||||
|
4.Zajęcia sportowe- zajęcia zewnętrzne |
– przyjmuje prawidłową postawę podczas zajęć gimnastycznych – rozwijanie różnorodnych umiejętności ruchowych – z uwagą słucha poleceń |
I.3, I.4 I.5, I.8, I.9, III.5 |
||||
|
5.Spacer po parku. „Drzewa” – obserwacje przyrodnicze. |
– przestrzega ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas spacerów – opowiada o obserwacjach przyrodniczych – opowiada o wybranych gatunkach drzew w najbliższej okolicy |
II.11, III.5, IV.2, IV.5, IV.18 |
||||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.1 |
||||
|
IX. Rodzinne fotografie |
5. Z rodziną na zdjęciu- 07.11. (pt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. “Pamiątkowe zdjęcie”- pląs na dzień dobry |
– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania – wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań – zgodnie bawi się w grupie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się w tym relacji i emocji Kompetencje obywatelskie Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej |
|
|
2.„Gdzie jest zrobione moje zdjęcie?” – układanie i rozwiązywanie zagadek przez dzieci. |
– układa i rozwiązuje zagadki wymagające rozumienia pojęć ogólnych |
III.5, III.8, IV.2, IV.5 |
||||
|
3.Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W9 „Ramka na rodzinne zdjęcie”; starsze przedszkolaki – praca z W9 „Medaliony”. |
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją – sprawnie łączy różne materiały plastyczne – wypowiada się na temat swoich prac – okazuje szacunek dla pracy i wytworów innych osób – sprząta swoje miejsce pracy |
I.7, III.2, IV.1, IV.8 |
||||
|
4.„Kto jest fotografem?” – zabawa ruchowa ćwicząca spostrzegawczość. |
– uczestniczy w zabawach doskonalących percepcję wzrokową |
I.5, III.5, III.8, IV.1 |
||||
|
5. TUS- Trening Umiejętności Społecznych- zaj.zewnętrzne |
rozwija umiejętności takie jak nauka komunikacji interpersonalnej, rozpoznawanie i panowanie nad emocjami, a także budowanie relacji z innymi. -rozwija się też empatię, asertywność i przestrzeganie norm społecznych |
III.4, III.5, III.6, III.9, II.1, II.2, II.3, II.4, II.6 |
||||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.1 |
Tydzień X. Nasz kraj, nasza okolica.
-
zapoznanie z nazwą naszego kraju i jego symbolami, rozwijanie umiejętności określania i wyrażania emocji, wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat wysłuchanej piosenki, rozwijanie dużej motoryki, kształtowanie pozytywnego stosunku do kraju i poczucia dumy z bycia Polakiem
-
zapoznanie z liczbą 6, poznawanie charakterystyki miasta, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–6, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze, poznanie pojęcia banku i jego roli, utrwalenie wiedzy na temat oszczędzania
-
wzbogacanie wiedzy na temat wsi, poznawanie zwierząt żyjących na wsi i rozpoznawanie ich odgłosów, poszerzanie wiadomości na temat kury, rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej, czerpanie radości z różnych działań i zabaw
-
zapoznanie z wyglądem flagi i godła Polski i ich symboliką, nauka zwrotki i refrenu hymnu państwowego, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania, rozwijanie umiejętności wykonywania rytmicznych ruchów z rekwizytem, rozwijanie motoryki dłoni, czerpanie radości z wykonywania działań plastycznych i muzycznych
Tydzień XI Czego potrzebuje moje ciało?
-
poszerzenie wiedzy o zasadach dbania o zdrowie, kształtowanie umiejętności wdrażania zdrowych nawyków, doskonalenie umiejętności współpracy
-
zapoznanie z literą u, U, utrwalenie znajomości nazw części ciała, ćwiczenie kierunków w przestrzeni i kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni, rozwijanie umiejętności współdziałania
-
doskonalenie orientacji w przestrzeni i schemacie własnego ciała, utrwalenie wiedzy na temat roli banku, poznanie monety 5 zł, doskonalenie umiejętności liczenia, kodowania i odczytywania zakodowanych informacji, uwrażliwianie na potrzeby innych osób
-
poznanie sposobu funkcjonowania zmysłów człowieka, ćwiczenie umiejętności poznawania świata w sposób multisensoryczny, utrwalanie umiejętności doceniania znaczenia przyrody w życiu człowieka
-
rozwijanie umiejętności autoprezentacji, ćwiczenie motoryki małej podczas wykonywania prac plastyczno-technicznych, kształtowanie umiejętności szukania wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie
Tydzień XII Nadchodzi zima
-
poznanie różnic dotyczących stosowania pojęć miś (pluszowa zabawka) i niedźwiedź (zwierzę), ćwiczenie umiejętności wyrażania gestem sposobu poruszania się zwierząt, uwrażliwienie na potrzeby zwierząt
-
zapoznanie z literą l, L, utrwalenie wiadomości o zwierzętach leśnych i rozwijanie umiejętności klasyfikowania zwierząt, doskonalenie współpracy podczas zabaw ruchowych
-
zapoznanie z liczbą 7, poszerzanie wiedzy dotyczącej przygotowań do zimy przez zwierzęta, utrwalenie pojęcia oszczędzanie pieniędzy, produkty tańsze i droższe oraz poznawanie korzyści z oszczędzania poprzez robienie zapasów, doskonalenie umiejętności przeliczania i klasyfikowania, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-
utrwalenie wiedzy o sposobach funkcjonowania ptaków zimą, ćwiczenie sprawności manualnej, rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
-
poznawanie utworu muzyki ludowej, rozwijanie umiejętności wokalnych i prawidłowej artykulacji, osłuchiwanie się z instrumentami takimi jak skrzypce, akordeon i bębenek obręczowy, osłuchiwanie się ze zmiennym metrum ¾ i ² , doskonalenie komunikacji, ćwiczenie kreatywności