Miesięczny plan pracy – LISTOPAD 2025r – grupa Motylki.
Miesięczny plan pracy – LISTOPAD 2025r – grupa Motylki.
Tydzień IX. Rodzinne fotografie
|
Temat dnia i aktywności |
Działania dzieci |
Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne) |
Pomoce |
Osiągnięcia dziecka |
|
1. Wspominamy bliskich – 3.11 (pon)
|
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka |
– inicjuje zabawy, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe znajdujące się w kącikach tematycznych – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Kto lubi?” – zabawa z chustą animacyjną. |
– uczestniczy w zabawach ruchowych z rekwizytem – wypowiada się na temat swoich zainteresowań i upodobań |
chusta animacyjna |
I.5, III.5, III.8 |
|
|
3. Dogoterapia – zajęcia zewnętrzne. |
– wzbogaca słownictwo i mowę, – przełamuje lęk, – rozwija funkcje poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację, – uczy się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa |
II.1, II.2, |
||
|
4. „Florka. Z pamiętnika ryjówki” – opowiadanie R. Jędrzejewskiej-Wróbel. |
– słucha dłuższych utworów literackich czytanych przez nauczyciela – stosuje wyrażenia służące do określania czasu – wypowiada się na temat przeżyć bohaterów opowiadania |
II.6, III.8, IV.2, IV.5, IV.16, IV.20 |
||
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa plastyczna „Laurka dla bliskiej osoby”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.65. |
– rysuje laurkę dla swoich bliskich; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: opisuje zdjęcia, nakleja kolorowe serca na zdjęciach członków rodziny zgodnie z poleceniem, wypowiada się na temat własnej rodziny |
kartki, kredki, KA1 |
I.7, III.2, IV.5 |
|
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. |
– inicjuje zabawy z rówieśnikami – słucha uważnie tekstów literackich i wypowiada się na ich temat – współdziała z dziećmi w czasie zabaw – wyraża się z szacunkiem o innych – korzysta z dostępnych w sali zabawek i dzieli się nimi z rówieśnikami – ustala zasady zabawy i dostosowuje się do nich – uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych |
obrazki (zob. planer tygodniowy lub KO1.128 i 129), kartki, kredki |
I.6, II.1, II.4, II.6, III.5, IV.1, IV.3, IV.5, IV.8, IV.11, IV.19 |
|
|
2.W moim domu – 4.11 (wt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka |
– uczestniczy w zabawach tematycznych – wskazuje różnice w nabywaniu pewnych umiejętności przez siebie i kolegów / koleżanki – ze zrozumieniem i spokojem przyjmuje inne zdanie kolegów / koleżanek na określony temat – sprząta zabawki po skończonej zabawie – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. Zapoznanie z literą i, I drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki) |
– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach – wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane – czyta globalnie – dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych – kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby – wyodrębnia słowa w zdaniu – wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie – wskazuje głoski w krótkich słowach o prostej budowie – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów |
KA1, e-Miś, kostki do gry, czerwone, białe kartoniki, W (litery), materiał sensoryczny (np.: kasztany, pompony, kamyki, guziki), monografia i szablon litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), duża kostka do gry z naklejonymi literami: o, a, m, t, e, i, obrazek różnych pomieszczeń w domu (pod kodem QR) |
I.5, IV.2, IV.4, IV.5 |
|
|
3. „Ty i ja” – zabawa ruchowa w parach. |
– w zabawach ruchowych reaguje na umówiony sygnał, ustawia się w parach |
I.5, III.5 |
||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.20; starsze przedszkolaki – praca z KA1.66–68. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: koloruje obrazek według wzoru; dzieli nazwy obrazków na sylaby; – utrwala obraz graficzny litery drukowanej i, I, otacza pętlą litery I w imionach, rysuje w labiryncie drogi, na której są obrazki o nazwach rozpoczynających się głoską i; wyszukuje i łączy obrazki, których nazwy kończą się głoską i; czyta lub słucha tekstu, wyszukuje i podkreśla literę i, I, rysuje po śladzie |
KA1, kredki, ołówek |
I.7, I.9, IV.2, IV.4, IV.5, IV.8 |
|
|
5. „Z chusty litera i” – zabawa orientacyjno-porządkowa. |
– uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych – reaguje na sygnał – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów |
chusty, tamburyn, bębenek, dowolna spokojna melodia |
I.5, I.7, IV.4, IV.7 |
|
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje zabawy w kącikach zainteresowań – doskonali posługiwanie się mową: wypowiada się pełnymi zdaniami na temat ilustracji, utworów literackich, obserwacji dotyczących otaczającego świata, wydarzeń – inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny – stosuje zwroty grzecznościowe podczas pożegnania – zachowuje porządek w swoim otoczeniu |
dzbanek z wodą, kilka filiżanek, W (litery) |
I.6, II.1, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.4, IV.5, IV.19 |
|
|
3. Dziadkowie, rodzice i my – 5.11 (śr) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka |
– uczestniczy w zabawach tematycznych – respektuje zasady obowiązujące podczas wspólnych zabaw – rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela – nie niszczy zabawek i odkłada je na miejsce – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Jeśli twoja mama…” – zabawa integracyjna. |
– sprawnie reaguje na sygnał w zabawie – opowiada o upodobaniach i zwyczajach członków rodziny |
I.5, III.2, IV.1 |
||
|
3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne. |
– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje |
IV.21 |
||
|
4. Zapoznanie z liczbą 5 (starsze przedszkolaki) |
|
bębenek, W (liczby, figury geometryczne), taca, 5 dużych papierowych kwadratów, materiał przyrodniczy (np.: kasztany, kamyki, szyszki), ołówki, kredki, KA1.70, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), arkusz papieru, mazak, spokojna muzyka, 5 dowolnych liczmanów |
I.7, I.5, IV.1, IV.2, IV.12, IV.14, IV.15 |
|
|
5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne. |
– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką. | |||
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.21; starsze przedszkolaki – praca z KA1.69–71. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: rysuje kwadrat palcem i kredką, łączy z kwadratem zdjęcia przedmiotów, które mają podobny do niego kształt, koloruje kwadraty według wzoru; – łączy rodziny ze schematami ustawienia, liczy członków w każdej rodzinie i rysuje taką samą liczbę kropek, koloruje piątą osobę z lewej i piątą z prawej strony, łączy zdjęcia osób od najmłodszej do najstarszej, rysuje po śladzie |
KA1, kredki, ołówki |
I.7, IV.13, IV.12, IV.15 |
|
|
7. „Dziadkowie, rodzice i dzieci” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Moja rodzina” – praca plastyczna. |
– opowiada o schemacie ciała człowieka i odzwierciedla go w pracach graficznych – rysuje kredkami członków najbliższej rodziny – opisuje wygląd członków swojej rodziny – przelicza elementy zbioru – uczestniczy w zabawach orientacyjno-porządkowych – reaguje na sygnał |
zdjęcia członków rodziny (zob. planer tygodniowy lub KO1.81–90), szarfy w trzech kolorach, kartki, ołówki, kredki |
I.5, I.7, III.2, III.5, IV.1, IV.8, IV.15 |
|
|
8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – rozmawia umiarkowanym głosem podczas zabaw swobodnych – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – sprząta po skończonej zabawie |
zdjęcia członków rodziny (zob. planer tygodniowy lub KO1.81–90), W (figury geometryczne) |
I.6, II.1, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.11, IV.12, IV.15, IV.19 |
|
|
4. Drzewo mojej rodziny – 6.11 (czw) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka |
– samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych – bawi się w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności – sprząta po skończonej zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5 |
|
2. „Drzewo” – zabawa w skojarzenia. |
– wykonuje własne eksperymenty językowe – nadaje znaczenie czynnościom i przedmiotom |
sylweta drzewa liściastego (zob. planer tygodniowy lub ZA) |
III.5, IV.2, IV.18 |
|
|
3. Robotyka i programowanie – zajęcia zewnętrzne. |
– rozbudza kreatywne oraz przestrzenne myślenie, – bierze czynny udział w zajęciach z robotyki |
I.6 |
||
|
4. „Drzewa” – rozmowa kierowana. „Korona, pień i korzenie” – zabawa ruchowo-naśladowcza. |
– opowiada o budowie drzewa, wymienia jego części składowe – korzenie, pień, korona drzewa, gałęzie – opowiada o wybranych rodzajach drzew i ich znaczeniem w przyrodzie – uczestniczy w zabawach ruchowo-naśladowczych – ilustruje treści zabawy za pomocą rekwizytów, opowiada o ich symbolice |
sylwety drzew (zob. planer tygodniowy lub ZA), tamburyn |
I.5, IV.2, IV.5, IV.18 |
|
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.22; starsze przedszkolaki – praca z KA1.72. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: uzupełnia nalepkami zdjęcia rodziny, podaje nazwy zwierząt na zdjęciu, ozdabia ramki; – czyta globalnie napisy, rysuje portrety członków rodziny, opowiada o swojej rodzinie |
KA1, kredki |
I.7, IV.1, IV.2, IV.5, IV.8, IV.18 |
|
|
6. Spacer. „Drzewa” – obserwacje przyrodnicze. |
– przestrzega ustalonych zasad bezpieczeństwa podczas spacerów – opowiada o obserwacjach przyrodniczych – opowiada o wybranych gatunkach drzew w najbliższej okolicy |
II.11, III.5, IV.2, IV.5, IV.18 |
||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– samodzielnie podejmuje zabawy tematyczne oraz konstrukcyjno-manipulacyjne – korzysta z gier i układanek edukacyjnych – słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów – wskazuje związek między emocjami i określonymi sytuacjami – sprząta w sali |
żółte woreczki gimnastyczne, pędzel, brązowa farba, brązowa plastelina, nożyczki, rolka po ręczniku papierowym
|
I.5, I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.11, IV.18, IV.19 |
|
|
5. Z rodziną na zdjęciu – 7.11 (pt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Pamiątkowe zdjęcie” – powitanka |
– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania – wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań – zgodnie bawi się w grupie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.17–18, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Gdzie jest zrobione moje zdjęcie?” – układanie i rozwiązywanie zagadek przez dzieci. |
– układa i rozwiązuje zagadki wymagające rozumienia pojęć ogólnych |
III.5, III.8, IV.2, IV.5 |
||
|
3. „Rodzinne fotografie” – zabawa tematyczna. „Rodziny zabawek na zdjęciach” – zabawa kreatywna. |
– współpracuje podczas zabaw w zespole – uczestniczy w zabawach twórczych – wymyśla oryginale pomysły podczas zabaw kreatywnych |
worek, misie, lalki, klocki, samochody, plastikowe naczynia |
III.5, III.8, III.9, IV.1. IV.11 |
|
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W9 „Ramka na rodzinne zdjęcie”; starsze przedszkolaki – praca z W9 „Medaliony”. |
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją – sprawnie łączy różne materiały plastyczne – wypowiada się na temat swoich prac – okazuje szacunek dla pracy i wytworów innych osób – sprząta swoje miejsce pracy |
9, klej, nożyczki, zdjęcia, wstążka, materiały do ozdabiania, np.: cekiny, folia aluminiowa |
I.7, III.2, IV.1, IV.8 |
|
|
5. „Kto jest fotografem?” – zabawa ruchowa ćwicząca spostrzegawczość. |
– uczestniczy w zabawach doskonalących percepcję wzrokową |
I.5, III.5, III.8, IV.1 |
||
|
6. „Układamy ramki” – zabawa kreatywna z wykorzystaniem klocków. |
– konstruuje z klocków zgodnie z poleceniem |
małe plastikowe klocki konstrukcyjne |
IV.1, IV.11, IV.19 |
|
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
kartka, mazak, guziki, ramka z klocków konstrukcyjnych, W (figury geometryczne) |
I.6, I.7, II.4, III.5, IV.1, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19 |
|
Tydzień X. Nasz kraj, nasza okolica
|
Temat dnia i aktywności |
Działania dzieci |
Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne) |
Pomoce |
Osiągnięcia dziecka |
|
1. Miłość do ojczyzny – 10.11 (pon) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka. |
– inicjuje zabawy, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe znajdujące się w kącikach tematycznych – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa krótkie piosenki – odtwarza muzykę, używając różnorodnych, płynnych ruchów |
Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „My name is…” – zabawa z elementami języka angielskiego. |
– używa podstawowych słów w języku angielskim związanych z tematem |
tamburyn, obręcze |
III.3, III.8, IV.5, IV.21 |
|
|
3. „Polska – mój dom” – słuchanie piosenki i rozmowa na jej temat, nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego, śpiew zbiorowy. |
– wypowiada się na podane tematy – używa pojęcia ojczyzna – opowiada, jak wygląda flaga Polski – w skupieniu słucha muzyki wykonywanej z nagrań – śpiewa piosenki – opisuje zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku, oraz wyraża to ruchem – opisuje nastrój muzyki |
CD1.13–14 |
IV.2, IV.5, IV.7, IV.10 |
|
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA1.23; starsze przedszkolaki – praca z KA1.73. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: kończy kolorować flagę, opisuje flagę, wyszukuje i i podkreśla parę dzieci, która trzyma flagę; – wypowiada się na temat zdjęć, przykleja flagę na zdjęciach przedstawiających święta państwowe |
KA1, kartki, kredki |
I.7, IV.2, IV.5, IV.10 |
|
|
5. „Mój adres zamieszkania” – rozmowa, nauka adresu. |
– posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem – mówi nazwę miejscowości, w której mieszka – mówi nazwę ulicy, przy której mieszka – mówi swój adres zamieszkania |
mapa Polski |
III.3, IV.2, IV.5 |
|
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– inicjuje zabawy z rówieśnikami – słucha uważnie tekstów literackich i wypowiada się na ich temat – współdziała z dziećmi w czasie zabaw – wyraża się z szacunkiem o innych – korzysta z dostępnych w sali zabawek i dzieli się nimi z rówieśnikami – ustala zasady zabawy i dostosowuje się do nich – uczestniczy w zabawach konstrukcyjnych |
białe pióro, CD1.13–14 |
I.6, II.1, II.6, III.4, IV.1, IV.3, IV.7, IV.11, IV.14, IV.19 |
|
|
2. Domy i domki – 12.11 (śr) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka. |
– aktywnie uczestniczy w zabawach tematycznych – w sposób twórczy wykorzystuje zabawki i materiały w kącikach tematycznych – wskazuje różnice w nabywaniu pewnych umiejętności przez siebie i kolegów / koleżanki – ze zrozumieniem i spokojem przyjmuje inne zdanie kolegów / koleżanek na określony temat – sprząta zabawki po skończonej zabawie – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Co i gdzie w domu?” – zabawa językowa, ćwiczenie słuchu fonematycznego. |
– doskonali słuch fonematyczny: wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie, dokonuje analizy sylabowej słów |
IV.2, IV.5 |
||
|
3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne. |
– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje |
IV.21 |
||
|
4. Zapoznanie z literą d, D drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki) |
– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach – wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane – czyta globalnie – dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych – kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby – wyodrębnia słowa w zdaniu – wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie – wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie go z różnorodnych materiałów |
kartki z bloku technicznego, kredki, rolki po papierze, KA1, e-Miś, woreczki gimnastyczne w pojemniku, niebieskie kartoniki, białe kartoniki, W (litery), materiał przyrodniczy – żołędzie, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), 2 koła hula-hoop, worek |
I.7, III.5, IV.2, IV.8, IV.4 |
|
|
5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne. |
– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką. | |||
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa kreatywna „Bajkowe domki”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.74–76. |
– tworzy kompozycje płaskie z figur geometrycznych; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy obrazków, koloruje te, które mają w nazwie literę d, czyta tekst z poznanych liter, skreśla obrazki niepasujące do treści czytanki, czyta tekst lub słucha go, wyszukuje i podkreśla literę d, D, tworzy ilustrację zgodnie z treścią czytanki, rysuje i koloruje drugą połowę domu, rysuje po śladzie |
papierowe figury geometryczne, KA1, kredki, ołówki |
I.7, IV.1, IV.2, IV.4, IV.8, IV.12 |
|
|
7. „Do domu!” – zabawa z chustą animacyjną. |
– bierze udział w różnych aktywnościach ruchowych z rekwizytem |
chusta animacyjna |
I.5, III.5, IV.2, IV.21 |
|
|
8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– odpoczywa, słuchając muzyki relaksacyjnej lub literatury czytanej przez nauczyciela – wypowiada się pełnymi zdaniami na temat ilustracji, utworów literackich, obserwacji dotyczących otaczającego świata, wydarzeń – inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny – stosuje zwroty grzecznościowe podczas pożegnania – zachowuje porządek w swoim otoczeniu |
karty do gry |
I.6, II.1, II.6, III.4, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.19 |
|
|
3. Spacer po mieście 13.11 (czw) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka. |
– aktywnie uczestniczy w zabawach tematycznych – dzieli się zabawkami z innymi dziećmi – respektuje zasady obowiązujące podczas wspólnych zabaw – rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela – nie niszczy zabawek i szanuje wyposażenie przedszkola – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych w przedszkolu – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „W mieście” – zabawa tematyczna. |
– chętnie uczestniczy w zabawach tematycznych – opowiada o cechach charakterystycznych dla środowiska miejskiego – buduje dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi – słucha wypowiedzi innych oraz czeka na swoją kolej |
obrazek miasta (zob. planer tygodniowy lub KO1.98) |
IV.2, IV.5, IV.6 |
|
|
3. Zajęcia sportowe – zajęcia zewnętrzne |
– rozwijają sprawność, koordynację i postawę |
|||
|
4. Zapoznanie z liczbą 6. (starsze przedszkolak) |
– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10 – odczytuje cyfrę 6 – opowiada o schemacie ciała człowieka – odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów – rozwiązuje proste zadania matematyczne – porównuje liczebność zbiorów, stosuje określenia: więcej, mniej, tyle samo |
5 tac lub jednorazowych talerzyków, 5 chusteczek, liczmany (w min. dwóch kolorach), klocki, KA1.78, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), tace z piaskiem, lina, 6 kół lub obręczy, woreczek z klockami, W (liczby), duża piankowa kostka do gry |
I.5, I.7, III.5, IV.14, IV.15 |
|
|
5. „6 na miejskiej drodze” – zabawa orientacyjno-porządkowa. „Gdzie dojdę?” – zabawa matematyczna. |
– uczestniczy w grach utrwalających obraz graficzny poznanych liczb, w tym cyfry 6 – nazywa miejsca charakterystyczne dla środowiska miejskiego – sprawnie liczy, stosując liczebniki główne i porządkowe – określa kierunki w przestrzeni |
tamburyn, długa lina, W (liczby), 25 woreczków gimnastycznych, obrazki różnych miejsc, np. teatr, kino, supermarket, restauracja, piekarnia (zob. planer tygodniowy lub KO2.271, 272, 292–294) |
I.5, I.9, III.5, IV.14, IV.15 |
|
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca plastyczna „Miejskie wieżowce”; starsze przedszkolaki – praca z KA1.77–79. |
– nazywa poznane figury geometryczne – tworzy kompozycję z figur geometrycznych zgodnie z poleceniem; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: szuka i rysuje drogę zgodną z instrukcją, liczy elementy, które mają minąć chłopiec z mamą, liczy wskazane elementy i rysuje taką samą liczbę kresek, zaznacza ramkę, nalepia słońce nad szóstym blokiem z lewej strony i chmury nad szóstym blokiem z prawej strony; koloruje zgodnie z kodem, rysuje po śladzie szlaczek |
kartki A4 w dowolnym kolorze (innym niż kwadraty), małe kwadraty origami w kolorze żółtym lub niebieskim, duże kwadraty origami w dowolnym kolorze (innym niż kartka i małe kwadraty), klej, KA1, kredki, ołówki |
I.7, I.9, IV.8, IV.9, IV.15 |
|
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – dostosowuje się do zasad regulujących współżycie w grupie – sprząta po skończonej zabawie |
W (liczby), kartka A3, kredki |
I.6, II.1, II.6, III.4, IV.1, IV.3, IV.5, IV.8, IV.15, IV.19 |
|
|
5. Barwy narodowe – 14.11 (pt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Biało-czerwone barwy narodowe” – powitanka. |
– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania – wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań – zgodnie bawi się w grupie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.19–20, e-Miś eduranga.pl |
I.6, I.7, III.2, III.4, III.5, III.6, IV.1, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Biały, czerwony, biały, czerwony…” – układanie rytmu. |
– odtwarza, kontynuuje rytmy wieloelementowe |
papierowe koła czerwone i białe koła |
IV.11, IV.12 |
|
|
3. „Nasze symbole narodowe” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej i rozmowa na jego temat. |
– słucha utworów literackich czytanych przez nauczyciela – wypowiada się na zadany temat – omawia znaczenie symboli narodowych – rozpoznaje barwy flagi Polski oraz godło wśród symboli innych narodów |
IV.2, IV.5, IV.10 |
||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W10 „Symbol Polaka przedszkolaka”; starsze przedszkolaki – praca z W10 „Mapa Polski”. |
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją – sprawnie łączy różne materiały plastyczne – wypowiada się na temat swoich prac – okazuje szacunek dla pracy i wytworów innych osób – sprząta swoje miejsce pracy |
W10, kartka, biały i czerwony papier, klej |
I.7, III.6, IV.10 |
|
|
5. „Biało-czerwona wystawa” – praca plastyczna. |
– dopasowuje elementy otoczenia społeczno-przyrodniczego do podanego koloru |
kredki, ołówki, kartki, woreczek, białe i czerwone koła origami |
I.7, IV.1, IV.8 |
|
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
paski z bibuły: biały i czerwony, czerwona kredka, ołówek, nożyczki, kartka |
I.6, II.1, II.6, III.4, III.5, IV.1, IV.3, IV.8, IV.10, IV.19 |
|
Tydzień XI. Moje ciało
|
Działania dzieci |
Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne) |
Pomoce |
Osiągnięcia dziecka |
|
|
1. Czego potrzebuje moje ciało? – 17.11 (pon) |
Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka. |
– podejmuje zabawy tematyczne – omawia znaczenie zwrotów grzecznościowych w różnych aspektach i stosuje je: proszę, dziękuję, przepraszam – pomaga w zachowaniu porządku – przestrzega umówionych zasad – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Do przodu i do tyłu” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych |
I.5, III.2, III.5, III.8, III.9, IV.11, IV.14 |
||
|
3. „Ciało to twój przyjaciel” – opowiadanie U. Młodnickiej i A. Waligóry. „Dlaczego nasze ubrania robią się za ciasne?” – zabawa bieżna, orientacyjno-porządkowa. |
– z uwagą wsłuchuje się w treść opowiadania – odpowiada na zadawane pytania dotyczące wysłuchanych treści – opisuje i nazywa emocje bohaterki opowiadania – wskazuje, z jakich części składa się jego ciało – podaje nazwy części ciała – opisuje swój wygląd – mówi innym komplementy – uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym ruchowych z przyborami |
tamburyn |
I.5, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5 |
|
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa kreatywna „Moje zdrowie”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.1. |
– rysuje, doskonaląc sprawność ręki – za pomocą grafiki przedstawia czynniki warunkujące zdrowie; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: omawia treść obrazków, rysuje po śladzie, rysuje przykłady dbania o swoje ciało |
kartki, kredki, KA2 |
I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14 |
|
|
5. „Głuchy telefon” – zabawa słuchowa. |
– uczestniczy w zabawach doskonalących percepcję słuchową |
III.5, III.8, III.9, IV.2 |
||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne według własnych pomysłów. |
– ogląda ilustracje w książkach wraz z kolegami – prowadzi rozmowy na temat ilustracji: dzieli się wrażeniami i doświadczeniami – słucha dłuższych opowiadań – wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu – przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie – pomaga sprzątać po skończonej zabawie |
zdjęcia przedstawiające wybrane owoce, warzywa, posiłki, przekąski (zob. planer tygodniowy lub KO1.31–34, 61–70 KO2.297–300, 361–365), kartki, kredki |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
|
2. Poznajemy części ciała – 18.11 (wt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą z wykorzystaniem kącików tematycznych – opowiada o znaczeniu zwrotów grzecznościowych w różnych aspektach i stosuje je: proszę, dziękuję, przepraszam – pomaga w zachowaniu porządku – przestrzega umówionych zasad – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Boogie-woogie” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– ilustruje ruchem treści piosenki – nazywa i wskazuje części ciała – wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała – określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów |
stemple lub naklejki, piosenka (pod kodem QR lub eduranga.pl) |
I.5, I.8, III.8, III.9, IV.14 |
|
|
3. Dogoterapia – zajęcia zewnętrzne. |
– wzbogaca słownictwo i mowę, – przełamuje lęk, – rozwija funkcje poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację, – uczy się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa |
II.1, II.2, |
||
|
4. Zapoznanie z literą u, U drukowaną, małą. (starsze przedszkolaki) |
– zaznacza wybrane litery w tekstach – wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane – czyta globalnie – dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych – kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby – wyodrębnia słowa w zdaniu – wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie – wskazuje głoski w krótkich słowach o prostej budowie – odwzorowuje kształt litery i układa ją z różnorodnych materiałów – szybko reaguje na różnorodne sygnały, sprawnie ustawia się w kole, szeregu, rzędzie |
KA2, e-Miś, liczmany (np. patyczki, koła origami, koraliki), czerwone kartoniki, białe kartoniki, W (litery), monografia litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), duża kostka z przyklejonymi literami (m, t, e, i, d, u) |
I.5, I.9, III.5, IV.2, IV.4, IV.14 |
|
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.1, starsze przedszkolaki – praca z KA2.2–4. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy części ciała widoczne na ilustracji, zaznacza 5 różnic między obrazkami; – dzieli nazwy obrazków na sylaby, podkreśla obrazki z literą u w nazwie, łączy obrazki w kształt litery U, czyta tekst z poznanych liter i rysuje obrazek do treści czytanki, czyta czytankę lub słucha jej, wyszukuje i zaznacza w tekście litery u, U, wskazuje obrazek zgodny z treścią czytanki, rysuje ufoludki po śladzie, koloruje obrazek, rysuje szlaczki po śladzie |
KA2, kredki |
I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14 |
|
|
6. Zabawy na placu zabaw. „W prawo i w lewo” – zabawa bieżna. |
– bawi się w ogrodzie samodzielnie, swobodnie, włącza się do zabaw zorganizowanych; reaguje na sygnał słowny – bierze udział w zabawach bieżnych: biega w różnych kierunkach, również w grupie |
stemple lub naklejki |
I.2, I.5, I.8, I.9, III.1, III.5, III.7, III.8, III.9, IV.14 |
|
|
7. „Co słychać w ciele?” – zabawa relaksacyjna. |
– przyjmuje pozycję leżenia na plecach – wsłuchuje się w dźwięki dochodzące z własnego ciała – reaguje na sygnał dźwiękowy – opowiada o dźwiękach, które usłyszało |
I.8, II.8, III.8, III.9, IV.1, IV.2 |
||
|
8. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje zabawy w kącikach zainteresowań – wskazuje, że dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami – wykonuje polecenie nauczyciela – słucha wiersza i opowiadania – dzieli się podczas zabawy swoimi emocjami i przeżyciami – sprząta po skończonej zabawie |
piórka, kubek, W (litery) lub „Litery i sylaby” |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
|
3. Przyglądamy się sobie – 19.11 (śr) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka. |
– w czasie zabaw swobodnych i tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności – stosuje się do ustalonych zasad zabawy i zgodnie bawi się z innymi dziećmi – komunikuje się z innymi werbalnie i niewerbalnie – wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy – sprząta po skończonej zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Z zamkniętymi oczami” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– ćwiczy koncentrację uwagi i spostrzegawczość – zgodnie współpracuje w parze – za pomocą zmysłu dotyku rozpoznaje i podaje nazwy części ciała – nie dotyka innych bez ich zgody |
chustki, stemple lub wstążki |
I.7, I.9, IV.14 |
|
|
3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne. |
– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje |
IV.21 |
||
|
4. „Co widzę w lusterku?” – zabawa utrwalająca znajomość stron ciała. „Silne nogi” – zabawa bieżna. |
– wskazuje, z jakich części składa się jego ciało – podaje nazwy części ciała – wskazuje wymienione w piosence części ciała – wskazuje prawą i lewą stronę swojego ciała – bierze udział w zabawach i ćwiczeniach bieżnych: biega, także wykonując dodatkowe zadania |
małe kieszonkowe lusterka lub kartki owinięte folią aluminiową, lub duże lustro w łazience, krzesełka, woreczki gimnastyczne |
I.5, I.8, III.8, III.9, IV.2, IV.14 |
|
|
5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne. |
– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką. | |||
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.2, starsze przedszkolaki – praca z KA2.5–6. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: zaznacza najwyższą i najniższą osobę na obrazku, liczy dzieci i odzwierciedla ich liczę za pomocą symboli; – łączy w pary grupy, w których są te same dzieci, liczy grupy i odzwierciedla liczbę grup za pomocą symboli, łączy w pary dzieci z ich lustrzanymi odbiciami, rysuje siebie |
KA2, kredki |
I.7, IV.2, IV.5, IV.8, IV.14, IV.15 |
|
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny – z pomocą nauczyciela korzysta z gier i układanek edukacyjnych – aktywnie słucha dłuższych utworów literackich, prowadzi rozmowę na temat treści – używa zwrotów grzecznościowych podczas pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swego zachowania |
stempel lub wstążka |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
|
4. Nasze zmysły – 20.11 (czw) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka. |
– podejmuje zabawy tematyczne w sposób twórczy, wykorzystując wyposażenie kącików – stosuje zwroty grzecznościowe w różnych aspektach, np. proszę, dziękuję, przepraszam – respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Symbole zmysłów” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– opisuje zmysły człowieka i ich funkcję – opisuje sposób funkcjonowania zmysłów człowieka |
IV.1, IV.2, IV.9, IV.18 |
||
|
3. Robotyka i programowanie – zajęcia zewnętrzne. |
– rozbudza kreatywne oraz przestrzenne myślenie, – bierze czynny udział w zajęciach z robotyki |
I.6 |
||
|
4. „Ukryte zmysły” – zabawa ruchowo-językowa. „Jak pięknie pachną te warzywa!” – zabawa sensoryczna. |
|
ZA (symbole zmysłów: oko, ucho, dłoń, usta, nos), woreczki, bębenek, warzywa, deski, noże, chustki |
I.7, I.8, III.5, III.8, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.18 |
|
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa artystyczna „Malowanie dziesięcioma palcami”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.7–8. |
– maluje farbami, używając dłoni jak stempli; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: podaje nazwy obrazków, zaznacza pod każdym obrazkiem te zmysły, za pomocą których można poznać to, co znajduje się na obrazku, czyta imiona, słucha nagrania, zaznacza kolejność wysłuchanych nagrań |
kartki, farby, KA2, kredki |
I.7, III.8, IV.2, IV.8, IV.15 |
|
|
6. „Dziurkowane warzywa” – praca plastyczno-techniczna z elementami języka angielskiego. |
– podejmuje aktywność plastyczno-techniczną – uczestniczy w zabawach ruchowych z językiem angielskim – powtarza słowa w języku angielskim |
blok techniczny, zdjęcia warzyw (zob. planer tygodniowy lub KO1.63–70, lub Cyfrowe przedszkole. Kocham przedszkole. Przyroda), długie pinezki lub szpilki do tablic z kolorową plastikową końcówką |
I.6, I.7, I.9, IV.8, IV.18, IV.21 |
|
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne pomysłów kącikach zainteresowań. |
– słucha dłuższych utworów literackich, prowadzi rozmowę, dyskutuje, ocenia zachowania bohaterów – podczas zabaw swobodnych stosuje się do ustalonych zasad zabawy i stara się zgodnie bawić z innymi dziećmi – rozwiązuje konflikty z niewielkim udziałem nauczyciela – nie niszczy wyposażenia, traktuje zabawki, sprzęt jako wspólną własność |
ZA (symbole zmysłów: oko, ucho, dłoń, usta, nos), klocki |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
|
5. To ja! – 21.11 (pt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Zmysły” – powitanka. |
– w czasie zabaw tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności – pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki, CD1.21–22, e-Miś, eduranga.pl |
I.6, I.7, III.1, III.5, III.7, IV.7, IV.11, IV.19 |
|
2. „Mam na myśli osobę, która…” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– opisuje swój wygląd i wygląd innych osób – z szacunkiem odnosi się do odmienności w wyglądzie innych osób |
III.2, III.5, III.8, III.9, IV.2 |
||
|
3. „Jakie instrumenty słychać w orkiestrze?” – zabawy z muzyką klasyczną. |
– uczestniczy w zabawach rytmiczno-ruchowych – sprawnie posługuje się rekwizytem podczas zabawy – improwizuje tanecznie do muzyki, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną – opisuje nastrój utworu muzycznego, dzieli się wrażeniami |
nagranie utworu „Eine kleine Nachtmusik” W.A. Mozarta, chustki szyfonowe (ew. kawałki bibuły), zdjęcia instrumentów (pod kodem QR) |
I.5, III.9, IV.1, IV.7 |
|
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W1 „Mój portret”; starsze przedszkolaki – praca z W11 „Mój portret”. |
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją – łączy różne materiały plastyczne – wypowiada się na temat swoich wytworów – wykazuje się z szacunkiem dla pracy i wytworów innych osób – sprząta swoje miejsce pracy |
W1, klej, bibuła, papier kolorowy, W11, nożyczki, włóczka |
I.6, I.7, I.9, IV.8, IV.9 |
|
|
5. „Jeżeli ci wesoło” – zabawa ruchowa do piosenki. |
– śpiewa piosenki z tradycyjnego repertuaru dziecięcego i ilustruje je ruchem |
piosenka (pod kodem QR lub eduranga.pl) |
I.4, I.5, III.8, III.9, IV.7, IV.14 |
|
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– inicjuje zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne – samodzielnie organizuje sobie czas wolny – inicjuje zabawy lub przyłącza się do zabaw innych dzieci – słucha czytanego tekstu ze zrozumieniem – udziela odpowiedzi na pytania – słucha rozmówcy i czeka na swoją kolej wypowiedzi |
plastelina, kartka z bloku technicznego, zdjęcia przedmiotów związanych z aktywnością fizyczną, zdrowym trybem życia (zob. planer tygodniowy lub KO1.101–110, KO2.351–360, 391–400) |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
Tydzień XII. Nadchodzi zima
|
Temat dnia i aktywności |
Działania dzieci |
Przewidywane osiągnięcia dziecka (cele operacyjne) |
Pomoce |
Osiągnięcia dziecka |
|
1. Plan na dzisiaj – przytul misia – 24.11 (pon) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka. |
– podejmuje zabawy w kącikach tematycznych – bierze udział w współtworzeniu kącików tematycznych w sali – stosuje zwroty grzecznościowe w różnych codziennych sytuacjach – pomaga w zachowaniu porządku – przestrzega umówionych zasad – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl |
|
|
2. „Miś mówi…” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– wykonuje polecenia słuchowe – okazuje radość ze wspólnej zabawy |
|||
|
3. „O kochaniu misia” – wprowadzenie piosenki. „Taniec z misiami” – zabawa ruchowa. |
– bierze udział w zabawach rytmicznych przy piosence – śpiewa piosenki z refrenem – opisuje nastrój piosenki – wypowiada się na temat treści |
CD1.17–18, misie lub inne przytulanki |
||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.3, starsze przedszkolaki – praca z KA2.9. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: łączy w pary takie same misie, otacza pętlą misia bez pary, zaznacza za pomocą naklejki ulubionego misia; – rysuje trasy od dzieci do misiów, koloruje plamy na kolory misiów, opowiada o swoich planach |
KA2, kredki |
||
|
5. Zabawy na placu zabaw. „Jak niedźwiedzie” – zabawa bieżna. |
– samodzielnie, poprawnie wkłada i zapina buty |
woreczki gimnastyczne |
||
|
6. „Stary niedźwiedź” – tradycyjna zabawa ruchowa ze śpiewem. |
– śpiewa i tańczy wspólnie z rówieśnikami podczas zabawy |
|||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów – wskazuje na związek między emocjami i określonymi sytuacjami – inicjuje zabawy swobodne we współpracy z rówieśnikami – przestrzega zasady regulujące współżycie w grupie – pomaga sprzątać po skończonej zabawie |
zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–118) |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.12, IV.19 |
|
|
2. Wita nas zimowy las – 25.11 (wt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka. |
– opowiada o swojej przynależności do grupy przedszkolnej – wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. wspólnie z nauczycielem planuje i organizuje nowe kąciki, wystawy – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych – wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań – zgodnie bawi się w grupie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl |
|
|
2. „Las zimą” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– wypowiada się na temat charakterystycznych cech pory roku – zimy – opowiada o lesie jako środowisku życia różnych zwierząt – opowiada o wybranych zwierzętach leśnych – wskazuje gatunki zwierząt, które zapadają w sen zimowy – wskazuje, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimowego snu – dokonuje analizy i syntezy słów, wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie |
zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–115) |
||
|
3. Zapoznanie z literą l, L drukowaną, małą i wielką. (starsze przedszkolaki) |
– odszukuje i zaznacza wybrane litery w tekstach – wskazuje litery duże i małe, drukowane i pisane – czyta globalnie – dokonuje analizy i syntezy sylabowej słów 4- i 5-sylabowych – kończy słowo po wypowiedzeniu przez nauczyciela pierwszej sylaby – wyodrębnia słowa w zdaniu – wskazuje głoski w nagłosie i wygłosie – wyodrębnia głoski w krótkich słowach o prostej budowie – odwzorowuje kształt litery poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów |
KA2, e-Miś, kostki do gry, niebieskie kartoniki, białe kartoniki, W (litery), materiał sensoryczny (np. kasztany, pompony, kamyki, muszelki, guziki), monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), woreczek, W (litery) |
||
|
4. „Tworzymy wyrazy” – kreatywna zabawa językowa. „La, lu, li – śpiewamy i tańczymy” – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki. |
– bierze udział w zabawach rytmicznych – odtwarza muzykę, używa różnorodnych, płynnych ruchów – reaguje ruchem na zmiany nastroju, tempa, dynamiki muzyki – doskonali słuch fonematyczny: dokonuje analizy i syntezy słów |
karty z sylabami: da, di, do, du, la, li, lo, lu, ma, mi, mo, la, to, ti, to, tu (zob. planer tygodniowy lub „Litery i sylaby”), CD1.17–18 |
||
|
5. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.4, starsze przedszkolaki – praca z KA2.10–12. |
– omawia treść obrazka, podaje nazwy zwierząt i dzieli je na sylaby, łączy w pary elementy obrazka; – dzieli nazwy obrazków na sylaby, liczy sylaby w wyrazach, koloruje pola zgodnie z liczbą sylab, zaznacza pola z głoską l, łączy sylaby, które brzmią tak samo, czyta lub słucha czytanki ze wszystkich liter, wyszukuje i zaznacza w tekście liter l, L, otacza pętlą obrazka zgodnie z treścią czytanki; rysuje po śladzie obrazki, które mają w swojej nazwie głoskę l, rysuje szlaczek po śladzie |
KA2, kredki |
||
|
6. „Kto zasypia na zimę? – zabawa dydaktyczna. |
– czyta globalnie nazwy wybranych zwierząt – wskazuje gatunki zwierząt, które zapadają w sen zimowy |
zdjęcia zwierząt (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120), opaska z papieru, spinacz |
||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie – sprząta po skończonej zabawie |
zdjęcia zwierząt leśnych i egzotycznych (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, KO2.201–210) |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.18, IV.19 |
|
|
3. Jak przetrwać zimę? – 26.11 (śr) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka. |
– używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych – w czasie zabaw swobodnych i tematycznych tworzy konstrukcje, zestawia zabawki i przedmioty, nadając im znaczenie i dostosowując je do podejmowanych aktywności – bawi się w taki sposób, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności – sprząta po skończonej zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl |
|
|
2. „Zapasy wiewiórki” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– opowiada o przygotowaniach do zimy przez zwierzęta – przelicza |
kasztany lub orzechy, szarfy gimnastyczne, bębenek, zdjęcia zwierząt leśnych i ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–120) |
||
|
3. Język angielski – zajęcia zewnętrzne. |
– Rozumie proste polecenia nauczyciela i na nie reaguje |
IV.21 |
||
|
4. Zapoznanie z liczbą 7 (starsze przedszkolaki). |
– posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi co najmniej w zakresie 1–10 – odczytuje cyfrę oznaczającą liczbę 7 – opowiada o schemacie ciała człowieka – odwzorowuje kształt cyfry poprzez układanie jej z różnorodnych materiałów – rozwiązuje proste zadania matematyczne |
woreczki z kasztanami, miseczki, kostki do gry, orzechy, kasztany, żołędzie (po 7 dla każdego dziecka), 7 miseczek, szyszki, 21 różnych okazów przyrodniczych, KA2.14, e-Miś, monografia i szablony litery (zob. planer tygodniowy), CD1.17–18, tace z piaskiem, duży arkusz, kartonik z kropką, kartoniki z cyframi od 2 do 7, duża kostka do gry, liczmany |
||
|
5. Zajęcia szachowe – zajęcia zewnętrzne. |
– rozwija cechy osobowości takie jak: koncentracja, cierpliwość, logiczne myślenie, wytrwałość oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem i porażką. | |||
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – zabawa manualna „Włosy, sierść i futro”, starsze przedszkolaki – praca z KA2.13–15. |
– rysuje, wycina nożyczkami, tworzy kompozycję płaską; – wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: przelicza zwierzęta na obrazku, zaznacza je za pomocą naklejek, podaje nazwy zwierząt, przelicza je, rysuje tyle kresek, ile jest zwierząt, dorysowuje lub skreśla tyle elementów w miseczkach, aby w każdej było ich 7, rysuje elementy nad 7. wiewiórką, dolepia żołędzie tak, żeby w każdym następnym dołku był o 1 żołądź więcej, rysuje tyle kresek, ile żołędzi jest w ostatnim dołku |
kartki, kredki, klej, nożyczki, KA2 |
||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – rozmawia umiarkowanym głosem podczas zabaw swobodnych – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – przestrzega zasad regulujących współżycie w grupie – sprząta po skończonej zabawie |
liczmany, figury geometryczne (ZA lub W) |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.15, IV.19 |
|
|
4. Pomagamy zwierzętom – 27.11 (czw) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka. |
– samodzielnie aranżuje przestrzeń do zabaw tematycznych – bawi się tak, aby nie przeszkadzać innym w podejmowaniu ich aktywności – sprząta po skończonej zabawie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl |
|
|
2. „Zagadki o pomaganiu” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
– wskazuje, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę – troszczy się o zwierzęta – bierze udział w dokarmianiu ptaków zimą – wskazuje, że należy się troszczyć o naturalne środowisko życia zwierząt |
zdjęcia zwierząt leśnych i ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.41–50, 111–120) |
||
|
3. Zajęcia sportowe – zajęcia zewnętrzne |
– rozwijają sprawność, koordynację i postawę |
|||
|
4. „Karmnik w skowronkach” – wiersz A. Frączek. |
– z uwagą słucha wiersza i wypowiada się na jego temat – używa słowa: karmnik – wskazuje na zmiany zachodzące w przyrodzie związane z zimą – wskazuje, że zwierzęta potrzebują do życia pokarmu i wody – wskazuje, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania |
KO1.111–120zdjęcia ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120) |
||
|
5. „Jestem cały / cała w skowronkach!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. |
– bierze udział w ćwiczeniach orientacyjno-porządkowych: sprawnie ustawia się na sygnał i wykonuje zadanie zgodnie z poleceniem |
szarfy w 2 kolorach, CD z nagraniem dowolnej wesołej muzyki. |
||
|
6. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z KA2.5, starsze przedszkolaki – praca z KA2.16. |
– wykonuje zadania w kartach pracy zgodnie z poleceniem: wypowiada się, czym należy dokarmiać ptaki zimą, nakleja znaki zakazu na obrazki przedstawiające pokarmy, którymi nie należy dokarmiać ptaków; – podaje nazwy zwierząt na zdjęciach, wysłuchuje nagrania i dorysowuje pokarm obok zwierzęcia, które słychać na nagraniu, łączy w pary zwierzęta z miejscami, gdzie znajduje się pokarm dla nich |
KA2, kredki |
||
|
7. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– bierze udział w zabawach swobodnych i organizowanych w sali – słucha utworów literackich, nazywa emocje bohaterów – wskazuje związek między emocjami i określonymi sytuacjami – sprząta w sali |
zdjęcie sikorki i wróbla (zob. planer tygodniowy lub KO1.119–120), zdjęcia ptaków, które zimują w Polsce (zob. planer tygodniowy lub KO1.116–120) |
I.6, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.5, IV.11, IV.15, IV.19 |
|
|
5. W co się stroją zwierzęta? – 28.11 (pt) |
1. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych. „Misie dwa” – powitanka. |
– wskazuje, że jest współgospodarzem grupy i sali, np. dba o kąciki tematyczne – używa samodzielnie, bez przypominania, zwrotów grzecznościowych, np. podczas powitania – wywiązuje się ze swoich obowiązków i podjętych zobowiązań – zgodnie bawi się w grupie – śpiewa i ilustruje ruchem tekst pląsu |
Powitanki. CD1.23–24, e-Miś, eduranga.pl |
|
|
2. „Które zwierzę zmieniło miejsce?” – zabawa wprowadzająca do tematu dnia. |
|
zdjęcia zwierząt, ptaków (zob. planer tygodniowy lub KO1.111–120) |
||
|
3. „Sroka” – słuchanie utworu ludowego. „Sroka” – zabawy z muzyką ludową. |
– słucha utworów muzyki ludowej – śpiewa, dbając o prawidłową artykulację – słucha brzmienia instrumentów, takich jak skrzypce, akordeon i bębenek obręczowy – wsłuchuje się w zmienne metrum 3/4 i 2/4 – tańczy w rytmie muzyki |
CD1.20 |
||
|
4. Zabawy przy stolikach: młodsze przedszkolaki – praca z W2 „Zając”; starsze przedszkolaki – praca z W12 „Lis”. |
– wykonuje pracę plastyczno-techniczną zgodnie z instrukcją i wizualizacją – sprawnie łączy różne materiały plastyczne – wypowiada się na temat swoich prac – okazuje szacunek dla prac innych osób – sprząta swoje miejsce pracy |
W12, farby, widelec, klej, wata, papier kolorowy, W2, bibuła |
||
|
5. „W ośnieżonym lesie” – zabawa wyobrażeniowa. |
– bierze aktywny udział w zabawach naśladowczych – eksperymentuje ruchem, gestem, opisując otaczającą rzeczywistość |
CD z dowolną relaksującą muzyką |
||
|
6. Praca indywidualna z wybranymi dziećmi. Słuchanie tekstów literackich. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. |
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą, np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi – słucha dłuższych utworów literackich i prowadzi rozmowę na temat ich treści – podczas zabaw swobodnych pomaga kolegom i koleżankom mającym trudności z rozwiązaniem zadań, samoobsługą itp. – sprząta po skończonej zabawie |
kartki, ołówek, kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki |
I.6, I.7, III.1, III.2, III.8, III.9, IV.2, IV.3, IV.8, IV.11, IV.19 |