Standardy ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka

 Kategorie: Tęczowa Krainka I

Standardy ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka

Na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 6 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
w zw. z art.22b. i 22c. ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich zarządza się, co następuje:

§1.Wprowadza się do użytku w Żłobku Tęczowa Krainka Standardy ochrony dzieci w Żłobku.

§2.1. W celu pełniejszej realizacji standardów, o których mowa w§1 powyższego zarządzenia do użytku w Żłobku Tęczowa Krainka wprowadza się następujące wzory oświadczeń oraz dokumentów, stanowiące załączniki do niniejszego zarządzenia:

  1. Oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 5, Ustawy z dnia 13 maja 2016 r.
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (załącznik nr 2);

  2. Oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7, Ustawy z dnia 13 maja 2016 r.
    o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (załącznik nr 3);

  3. Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka(załącznik nr 4);

  4. Kartę interwencji (załącznik nr 5);

  5. Ankietę monitorującą poziom realizacji standardów ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka(załącznik nr 6);

  6. Rejestr zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego (załącznik nr 7).

§3.1. W Żłobku Tęczowa Krainka powołuje się stanowisko koordynatora ds. standardów ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka, którego szczegółowe kompetencje określone zostały w załączniku nr 1.

2. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i monitorowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku, udzielenie mu wsparcia w placówce, jest Koordynator, o którym mowa w ust. 1.

§4. Na stanowisko Koordynatora, o którym mowa w §3 powołuje się Panią Karolinę Stusińką

  1. kontakt mailowy: kontakt@teczowakrainka.pl

  2. kontakt telefoniczny: 530993672

§5. Zobowiązuje się wszystkich pracowników do zapoznania się z wprowadzonymi niniejszym zarządzeniem Standardami ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka
i bezwzględnego ich przestrzegania.

§6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia/ zarządzenie obowiązuje od dnia
14.08.2024 r.

Załącznik nr 1

Standardy ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka w Toruniu

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników w Żłobku Tęczowa Krainka jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Żłobka Tęczowa Krainka traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa oraz swoich kompetencji.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1. 1. Ilekroć w dokumencie „Standardy ochrony dzieci Żłobka Tęczowa Krainka” jest mowa o:

1)placówce– należy przez to rozumieć jako Żłobek Tęczowa Krainka
w Toruniu;

2)pracowniku/ personelu placówki – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także każdą osobę, która na podstawie oddzielnych umów realizuje zadania na terenie przedszkola i poza nią w kontakcie z dziećmi,
w tym m.in.: wolontariusze, praktykanci;

3)dziecku– należy przez to rozumieć osoby niepełnoletnie.

4)dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Żłobka Tęczowa Krainka;

5)rodzicu/opiekunie dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzica, opiekuna prawnego, ale także rodzica zastępczego, który został odpowiednio umocowany prawnie do podejmowania czynności w sprawach dziecka;

6)zgodzie rodzica dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

7)krzywdzeniu dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika żłobka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie;

8)koordynatorze ds. standardów ochrony dzieci– należy przez to rozumieć osobę powołaną przez dyrektora do sprawowania nadzoru nad realizacją „standardów ochrony dzieci
w
żłobku, zgodnie z kompetencjami zawartymi w niniejszym dokumencie;

9)danych osobowych dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

§ 2. 1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, leczeniem, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez dziecko lub z opieką nad nimi, Dyrektor wykonuje obowiązki określone w pkt. 2–8.2. Dyrektor pobiera dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem lub z opieką nad nimi, Dyrektor uzyskuje informacje, czy dane osoby,
o której mowa w ust. 1, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

3. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:

    1. imię i nazwisko,

    2. data urodzenia,

    3. pesel,

    4. nazwisko rodowe,

    5. imię ojca,

    6. imię matki.

4. Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

5. Dyrektor pobiera od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

6. Osoba, o której mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub w wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi.

7. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub w wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi.

8. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 6 lub 7, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub w wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

9. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez uczniów, lub z opieką nad nimi.

10. Oświadczenia, o których mowa w ust. 7 i 9, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

11. Informacje, o których mowa w ust. 3, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 5–9, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

12. Przed rozpoczęciem pracy, osoby nowozatrudnione, praktykanci, wolontariusze oraz inne osoby dopuszczone do pracy z dziećmi, zapoznają się ze Standardami i potwierdzają zapoznanie się z nimi poprzez złożenia oświadczenia/podpisu.

Rozdział III

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a personelem placówki,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci.

§ 3.1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów, wolontariuszy oraz inne osoby dopuszczone do zajęć i kontaktów z dziećmi.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Żłobka Tęczowa Krainka podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.

3. Pracownicy Żłobka Tęczowa Krainka w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, dbają o bezpieczeństwo dzieci, monitorują ich sytuację i dobrostan.

4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między dzieckiem a personelem ustalone w Żłobku Tęczowa Krainka.

5. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi a personelem w Żłobku Tęczowa Krainka:

  1. pracownikowi nie wolno zawstydzać, upokarzać, poniżać i obrażać dziecka. Pracownik,
    w komunikacji z dzieckiem powinien zachować spokój, cierpliwość i szacunek;

  2. nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;

  3. jeśli pojawi się konieczność/ potrzeba porozmawiania z dzieckiem na osobności, niedopuszczalne jest zamykanie drzwi na klucz, chyba, że jest to konieczne ze względu na bezpieczeństwo;

  4. nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, wypowiedzi
    o podtekście seksualnym, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);

  5. pracownik powinien reagować na obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa dzieci oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich. Pracownicy promują i wspierają kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych wśród uczniów;

  6. nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;

  7. nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Utrwalanie wizerunków dzieci dla celów promocyjnych placówki dozwolone jest tylko po uzyskaniu zgody dyrekcji placówki oraz zgód rodziców/opiekunów uczniów. Zabronione jest także utrwalanie wizerunków dzieci przez osoby niebędące pracownikami, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci;

  8. nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji. Należy reagować w sytuacjach używania alkoholu, wyrobów tytoniowych oraz nielegalnych substancji przez dzieci;

  9. nie wolno przyjmować pieniędzy. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub jego rodziców/opiekunów. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych;

  10. wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, powinny być zgłoszone dyrekcji;

  11. nie wolno bić, szturchać ani popychać dziecka, zachowywać się w sposób uwłaczający jego godności i poczuciu własnej wartości;

  12. pracownik, w miarę posiadanych kompetencji, wspiera dzieci w rozwiązywaniu konfliktów;

  13. wszystkie dzieci są traktowane przez pracowników sprawiedliwie. Pracownicy nie dyskryminują ich ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności;

  14. nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny. Pracownik zawsze jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań/ zachowania;

  15. w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. W każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych powinna asystować, o ile pozwala na to organizacja pracy, inna osoba z placówki.

§ 4. 1. Kontakty personelu z dziećmi i poza godzinami pracy:

nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji z wyjątkiem sytuacji wyższej konieczności (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych);

  1. jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe w wyjątkowych sytuacjach kanały prywatne (e-mail, telefon służbowy);

  2. utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

§ 5. 1. Nauczyciele omawiają z dziećmi zasady dotyczące bezpiecznych relacji, a w szczególności zachowania niedozwolone. Niedozwolone są wszelkie formy agresji i przemocy dzieci wobec innych i ich mienia.

2. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Każdy, kto jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest do poinformowania o tym Dyrektora i/lub postępowania zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

Rozdział IV

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka

§ 7. 1. W celu ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka przed krzywdzeniem, powołuje się w Żłobku Tęczowa Krainka III Koordynatora ds. standardów ochrony dzieci Żłobka Tęczowa Krainka(dalej „koordynator”).

      1. Koordynator, o którym mowa powyżej odpowiada za przyjmowanie zgłoszeń ujawnień, incydentów/zdarzeń i podejrzeń krzywdzenia dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka.

      2. Do zadań koordynatora, o którym mowa w ust.1, należy w szczególności:

  1. nadzór nad realizacją Standardów;

  2. przyjmowanie zgłoszeń i monitorowanie Rejestru zgłoszeń;

  3. udzielanie pomocy w sporządzaniu notatek służbowych pracownikom niepedagogicznym dokonującym zgłoszeń;

  4. wypełnianie Karty interwencji, w przypadku jej podjęcia;

  5. wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;

  6. przygotowywanie wniosków i pism do instytucji zewnętrznych, zgodnie z procedurami ochrony dzieci Żłobka Tęczowa Krainka;

  7. monitorowanie realizacji Standardów;

  8. reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i informowanie o ewentualnych naruszeniach dyrektora Żłobka Tęczowa Krainka;

  9. proponowanie zmian w Standardach;

  10. Inne, zlecone przez dyrektora Żłobka Tęczowa Krainka

§ 8. 1. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu każdy pracownik ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo dziecka i niezwłocznie poinformować o zagrożeniu odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub inny lokalny numer alarmowy.

2. Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu. 3. Po zakończeniu interwencji i upewnieniu się, że dziecko jest pod opieką właściwych służb/osób pracownik, o którym mowa w ust.2, dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń.

§ 9. 1. W przypadku podjęcia przez pracownika Żłobka Tęczowa Krainka podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy pracownik ma obowiązek niezwłocznego udzielenia uczniowi wsparcia (zgodnie z posiadanymi możliwościami/kompetencjami) i zadbania o jego bezpieczeństwo.

2. Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust.1, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń.

§ 10. 1. Zasady ustalania planu wsparcia uczniowi:

  1. Koordynator/wychowawca wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu;

  2. Koordynator/pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka. Stara się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie dziecka. Sporządza opis sytuacji dziecka w PLACÓWCE i sytuacji rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami, oraz plan wsparcia dziecka.

  1. Plan wsparcia, powinien zawierać w szczególności wskazania dotyczące:

  1. podjęcia przez PLACÓWKĘ działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

  2. wsparcia, jakie PLACÓWKA zaoferuje dziecku;

  3. możliwości uzyskania pomocy poza placówką.

§ 11.1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje Zespół interwencyjny.

      1. W skład zespołu interwencyjnego wchodzą:

  1. koordynator,

  2. pedagog specjalny,

  3. psycholog;

  4. wychowawca ucznia.

      1. W skład zespołu interwencyjnego może wejść dyrektor oraz inni nauczyciele mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku.

      2. Przewodniczącym zespołu interwencyjnego jest koordynator ds. standardów ochrony dzieci Żłobka Tęczowa Krainka.

      3. Zespół interwencyjny sporządza plan wsparcia dziecka, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga przedszkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.

      4. Plan wsparcia dziecka jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa rodzicom/opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

§12. 1. Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka Żłobka Tęczowa Krainka; zawiadamianie sądu rodzinnego:

  1. Koordynator informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia, przez PLACÓWKĘ, podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji);

  2. po poinformowaniu opiekunów przez koordynatora DYREKTOR Żłobka Tęczowa Krainka, jako osoba odpowiedzialna za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia, składa zawiadomienie do sądu rodzinnego, składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej, lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego;

  3. dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

      1. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

      2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna:

  1. podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie, dyrektor lub pracownik upoważniony przez dyrektora, zawiadamia Policję pod nr telefonu 112 lub lokalny numer alarmowy,

  2. podejrzenia, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. brak higieny, strój nieadekwatny do pogody ubraniach, widoczne zaniedbania odzieży)

  • psycholog przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem,

  • powiadamia o możliwości uzyskania wsparcia psychologicznego i/lub materialnego,

  • w przypadku braku współpracy rodzica/ opiekuna powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej;

  1. podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw, dyrektor informuje na piśmie policję lub prokuraturę, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;

  2. podejrzenia, że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

  • psycholog przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem podejrzanym
    o krzywdzenie,

  • powiadamia o możliwości wsparcia psychologicznego,

  • w przypadku braku współpracy rodzica/ opiekuna lub powtarzającej się przemocy powiadamia właściwy ośrodek pomocy społecznej i równoległe dyrektor składa do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

4. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (dotyczy również pracowników/współpracowników/praktykantów wolontariuszy):

  1. podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie: dyrektor lub osoba przez niego upoważniona zawiadamia policję pod nr 112 lub inny numer alarmowy;

  2. podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw: dyrektor informuje na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

5. W przypadkach określonych w ust.3 pkt 1 i 3 lub podejrzenia przemocy w przypadkach określonych w ust. 4, Koordynator, jako osoba odpowiedzialna za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”, wszczyna procedurę „Niebieskie karty”. Koordynator dodatkowo jest zobowiązany do:

    1. poinformowania rodziców/opiekunów o obowiązku PLACÓWKI zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji);

    2. przekazania dyrektorowi PLACÓWKI formularza „Niebieska Karta – A” celem przesłania go do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego oraz udzielenia informacji niezbędnych do złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa lub wniosku do sądu o wgląd w sytuację rodziny.

6. W przypadkach określonych w ust. 3 pkt 2 i 4, w sytuacji braku współpracy rodzica/ opiekuna, koordynator wszczyna procedurę „Niebieskie karty”. Kolejne czynności wykonuje zgodnie z procedurą opisaną w ust. 5.

7. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia ze strony innego dziecka: przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):

  1. psycholog i wychowawca/nauczyciel przeprowadzają rozmowę osobno z rodzicami ucznia krzywdzącego i krzywdzonego;

  2. opracowują działania naprawcze; wspólnie z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego, w celu zmiany niepożądanych zachowań;

  3. w przypadku powtarzającej się przemocy dyrektor powiadamia właściwy miejscowo sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny;

  4. z rodzicami/opiekunami dziecka poddawanego krzywdzeniu opracowują plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

8. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego dziecka sam nie jest krzywdzony przez rodziców/opiekunów, innych dorosłych bądź inne dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy zastosować właściwą procedurę.

§ 13. 1. Z przebiegu interwencji sporządza się Kartę interwencji. Kartę załącza się do indywidualnej teczki dziecka/ teczki pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka.

2. Wszyscy pracownicy PLACÓWKI i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

3. Za monitorowanie sytuacji oraz realizacji planu wsparcia dziecka doświadczającego krzywdzenia odpowiada wychowawca dziecka.

Rozdział V

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów

§ 14.1. Dyrektor PLACÓWKI wyznacza KOORDYNATORA jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie przeglądu i aktualizacji Standardów ochrony dziecka w placówce.

2. Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów i monitorowanie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.

3. Osoba, o której mowa w ust. 2, przeprowadza wśród pracowników PLACÓWKI, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów.

4. W ankiecie pracownicy PLACÓWKI mogą proponować zmiany treści dokumentu oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.

5. Osoba, o której mowa w ust. 2, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników PLACÓWKI ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, zawierający wnioski
i rekomendacje, który
następnie przekazuje, przed końcem każdego roku szkolnego, dyrektorowi/właścicielowi PLACÓWKI.

6. W celu oceny funkcjonalności i przydatności dokumentu w PLACÓWCE prowadzone są ewaluacje:

    1. w trakcie posługiwania się i stosowania standardów;

    2. po upływie roku od daty wdrożenia.

7. Ewaluację przeprowadza Koordynator ds. Standardów z użyciem wybranych technik, np.:

    1. analizy dokumentu;

    2. wywiadów z pracownikami;

    3. sondażu, z użyciem ankiety anonimowej;

    4. dyskusji, w ramach zespołów klasowych;

    5. dialogu z dziećmi.

8. Dyrektor PLACÓWKI, w porozumieniu z pracownikami, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom PLACÓWKI, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

Rozdział VI

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

§ 15.1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest dyrektor PLACÓWKI.

2. Przygotowanie personelu, o którym mowa powyżej, w szczególności polega na udostępnieniu dokumentu Standardy ochrony dzieci i zorganizowaniu szkolenia wstępnego, w ramach którego zostaną przedstawione i omówione:

  1. treści dokumentu;

  2. zasady organizacyjne wspierania i ochrony małoletnich;

  3. standardy obowiązujące w PLACÓWCE w zakresie ochrony uczniów;

  4. tryb postępowania w sytuacji krzywdzenia dzieci;

  5. rozpoznawanie krzywdzenia, możliwe symptomy;

  6. identyfikacja ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem, właściwych działań;

  7. odpowiedzialność prawna w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony
    i wsparcia dzieci.

3. Każde spotkanie, o którym mowa powyżej jest protokołowane oraz sporządzana jest lista obecności dzieci.

4. Dyrektor PLACÓWKI organizuje szkolenia dodatkowe dla pracowników, w przypadku zmiany prawa dotyczącego ochrony dzieci.

5. Dyrektor PLACÓWKI jest odpowiedzialny za nadzór nad realizacją Standardów
w PLACÓWCE.

6. Oświadczenie o zapoznaniu się z treścią standardów i zobowiązanie do ich przestrzegania składane przez pracowników dołącza się do ich akt osobowych.

7. Osoby nowozatrudnione, praktykanci, wolontariusze oraz inne osoby dopuszczone do pracy z dziećmi Żłobka Tęczowa Krainka, dyrektor, przed rozpoczęciem przez nich pracy, zapoznaje ze Standardami.

8. Osoby, o których mowa w ust. 7 potwierdzają zapoznanie się ze Standardami poprzez złożenie oświadczenia.

9. Za zapoznanie pracowników i wszystkich osób dopuszczonych do pracy z dziećmi
z treścią Standardów, odpowiada dyrektor PLACÓWKI.

Rozdział VII

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

§ 16.1. W PLACÓWCE udostępnia się jedną wersje „Standardów ochrony dzieci”:

2. Ogłoszenie następuje w sposób przyjęty w PLACÓWCE dla pracowników ŻŁOBKA, rodziców/opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie tekstu dokumentu drogą elektroniczną i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie.

3. Wychowawcy PLACÓWKI przedstawiają dzieciom dostosowaną do ich wieku formę Standardów, podczas zajęć, po ich wprowadzeniu oraz na początku roku szkolnego.

4. Za dostosowanie i przekazanie treści Standardów dzieciom objętym kształceniem specjalnym, odpowiada nauczyciel współorganizujący kształcenie i/lub pedagog specjalny.

5. Wgląd w wersję wydrukowaną, dostępną w PLACÓWCE, który mają: wszyscy pracownicy, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.

Rozdział VIII

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dzieciom
w
Żłobku Tęczowa Krainka

§ 17.1. W przypadku zdarzeń zagrażających dziecku Żłobka Tęczowa Krainka, każdy pracownik ma obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa dziecku, a następnie przekazania informacji dyrektorowi PLACÓWKI i dokonania wpisu w rejestrze zgłoszeń.

2. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń/ monitorowanie rejestru zgłoszeń
o zdarzeniach zagrażających uczniowi jest koordynator.

3. Koordynator informuje o przyjętym zgłoszeniu dyrektora ŻŁOBKA i wychowawcę DZIECKA.

4. Wychowawca DZIECKA organizuje spotkanie z rodzicami/opiekunami małoletniego.

5. Za planowanie i udzielenie wsparcia dziecku odpowiadają:

  1. koordynator;

  2. pedagog specjalny;

  3. psycholog;

  4. wychowawca ucznia.

6. Koordynator realizuje dalej kolejne czynności zgodnie z obowiązującymi w placówce procedurami.

6. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy, którzy pozostają
z dzieckiem/jego rodziną w bezpośrednim kontakcie podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla niego pomocy.

6. Wychowawcy ucznia monitorują sytuację i dobrostan dziecka (obserwacja, notatki służbowe, konsultacja z psychologiem, pedagogiem szkolnym)

7. W przypadku podjęcia podejrzenia przez współpracownika/wolontariusza/praktykanta PLACÓWKI jest on zobowiązany do dokonania zgłoszenia dyrektorowi żłobka albo osobie upoważnionej przez dyrektora żłobka oraz sporządzenia notatki służbowej.

8. W sporządzeniu notatki służbowej wspomaga go, w miarę możliwości, pedagog/psycholog/ opiekun praktyk. Notatkę współpracownik/wolontariusz/praktykant przekazuje Dyrektorowi. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.

Rozdział IX

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka

§ 18.1. Osoba, która przyjęła ujawnienie lub podjęła informację dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń. Rejestr przechowywany jest w szafce zabezpieczonej przed dostępem osób nieuprawnionych w placówki.

2. Koordynator ma obowiązek niezwłocznego poinformowania o podejrzeniu/ ujawnieniu lub incydencie /zdarzeniu Dyrektora PLACÓWKI lub osoby przez niego upoważnionej.

3.Koordynator, kontaktuje się niezwłocznie z osobą, o której mowa w ust. 1 w celu ustalenia okoliczności ujawnienia/podejrzenia krzywdzenia lub incydentu/zdarzenia krzywdzenia i wspomagania tej osoby w sporządzeniu notatki służbowej.

4. Notatka, o której mowa powyżej, jest przechowywana w indywidualnej teczce dziecka/ teczce pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka.

5.Koordynator podejmuje działania w celu wyjaśnienia podejrzeń, a w przypadku ujawnienia lub potwierdzenia podejrzeń postępuje zgodnie z procedurą interwencji oraz wypełnia kartę interwencji.

6. Notatka i karta interwencji są przechowywane w indywidualnej teczce dziecka
teczce pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecka w placówce.

7. W teczce umieszcza się wszelkie dokumenty związane z prowadzoną sprawą ujawnienia/incydentu/zdarzenia, a w szczególności:

    1. notatki służbowe ze zgłoszenia zdarzenia lub podejrzenia zdarzenia krzywdzenia dziecka;

    2. protokoły i notatki ze spotkań z dzieckiem, jego opiekunami, opiekunami osoby krzywdzącej, osobą krzywdzącą i innymi osobami, z którymi podejmowane były rozmowy, w celu wyjaśnienia i rozwiązania zaistniałej sytuacji;

    3. protokoły ze spotkań Zespołu Interwencyjnego;

    4. kartę interwencji;

    5. dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

    6. kopię „Niebieskiej Karty – A i B” w przypadku, gdy zostanie wszczęta procedura „Niebieskie Karty”;

    7. kopie zawiadomień odpowiednich instytucji wysyłanych w procedurze interwencji;

    8. korespondencję pomiędzy PLACÓWKĄ a instytucjami zaangażowanymi w proces interwencji;

    9. plan wsparcia dziecka,

    10. dokumenty z prowadzonych czynności pomocniczych w procesie udzielania wsparcia dziecka;

    11. ocena efektywności udzielonego wsparcia;

    12. wykaz telefonów, adresów osób i instytucji zaangażowanych w proces udzielania pomocy uczniowi.

Rozdział X

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między DZIEĆMI W ŻŁOBKU TĘCZOWA KRAINKA.

Zachowania niedozwolone w relacji między dziećmi

§ 19.1.Dzieci z PLACÓWKI mają obowiązek przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad
i norm zachowania.

2. Dzieci uznają prawo innych dzieci do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Niedozwolone jest naruszanie praw innych, w szczególności dyskryminowanie ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.

3. Zachowanie i postępowanie dzieci wobec innych osób nie narusza ich poczucia godności i wartości osobistej. Dzieci zobowiązani są do respektowania praw i wolności osobistych innych, ich prawa do własnego zdania, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach przyjętych w PLACÓWCE norm i wartości.

4. Jeśli DZIECKO stało się ofiarą agresji lub przemocy, może uzyskać w PLACÓWCE pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.

5. Kontakty między DZIEĆMI powinno cechować zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość, życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.

6. Dzieci mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.

§ 20. 1. Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi:

    1. Dzieci ze Żłobka Tęczowa Krainka nie mają prawa stosować agresji słownej, fizycznej i psychicznej w stosunku do innych dzieci. Bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród dzieci nigdy nie może być przez nich akceptowana lub usprawiedliwiona. Wszystkie dzieci mają obowiązek informowania pracowników PLACÓWKI o wszelkich formach agresji i przemocy fizycznej, słownej lub psychicznej;

    2. celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć w PLACÓWCE, zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu są zabronione.

§ 21. Zachowania niedozwolone, w relacjach między dziećmi: niedozwolone jest stosowanie agresji fizycznej, słownej i psychicznej, w szczególności: wszelkie formy bicia, popychania, uderzania, zastraszania, niszczenia cudzego mienia, grożenia, wyśmiewania, obrażania, wyzywania, rozpowszechniania plotek i obraźliwych informacji, używania wulgaryzmów, wyłudzania, kradzieży, szykanowania i znęcania się.

Rozdział XI

Zasady ochrony wizerunku dziecka w ŻŁOBKU Tęczowa Krainka

§ 22.1. PLACÓWKA zapewnia najwyższe Standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

2. PLACÓWKA uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

§ 23.1. Pracownikowi PLACÓWKI nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów lub innym osobom trzecim, utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie PLACÓWKI bez pisemnej zgody rodzica /opiekuna prawnego DZIECKA.

2. Osoby niebędące pracownikami szkoły mają całkowity zakaz filmowania, fotografowania, nagrywania głosu uczniów i innych osób na terenie szkoły/placówki bez zgód, o których mowa w ust. 1 oraz zgody dyrektora.

3. DZIECI mają całkowity zakaz filmowania, fotografowania, nagrywania głosu DZIECI i innych osób na terenie placówki bez zgód, o których mowa w ust. 1 oraz zgody dyrektora.

4. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów lub innej osobie trzeciej, danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

§ 24.1. Upublicznienie przez pracownika PLACÓWKI wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody, o której mowa w mowa§ 23 ust. 1.

2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

Rozdział XII

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 25. 1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet:

    1. PLACÓWKA, NIE zapewnia uczniom dostęp do Internetu,

Rozdział XIII

Uwzględnienie sytuacji uczniów

w niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 26. 1. W przypadkach opisanych w Rozdziale III i V, pedagog/ psycholog prowadzi czynności we współpracy z nauczycielem współorganizującym kształcenie dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub pedagogiem specjalnym.

Rozdział XIV

Przepisy szczególne

§ 27.1. DZIECI dotknięci jakąkolwiek formą przemocy, równolegle z działaniami przewidzianymi treścią Standardów, są obejmowani pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wynikającą z Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Załączniki w sprawie STANDARDÓW OCHRONY DZIECI W ŻŁOBKU TĘCZOWA KRAINKA.

  • Załącznik nr 1 – Standardy ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka

  • Załącznik nr 2 – Oświadczenie, o którym mowa w art. 21., ust. 5., Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym

  • Załącznik nr 3 – Oświadczenie, o którym mowa w art. 21., ust. 7., Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym

  • Załącznik nr 4 – Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony dzieci w Żłobku Tęczowa Krainka

  • Załącznik nr 5 – Karta interwencji

  • Załącznik nr 6 – Ankieta monitorująca poziom realizacji standardów ochrony dzieci Żłobka Tęczowa Krainka

  • Załącznik nr 7 – Rejestr zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka Żłobka Tęczowa Krainka

Najnowsze wpisy
Skontaktuj się z nami!

Zapraszamy serdecznie do zadawania pytań. Wyjaśnimy wszystkie Państwa pytania.

Nieczytelne? Zmień tekst.

Zacznij pisać i wciśnij ENTER by wyszukać